ΕΥΔΑΠ: Μπροστά σε ένα νέο, τεράστιο σκάνδαλο βρίσκεται η ελληνική κοινωνία μετά τις ανακοινώσεις του υπουργού Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη για τη δημιουργία ενός νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει, με βάση τις πρώτες ανακοινώσεις, να αποτιμήσει τις αξίες της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, δύο επιχειρήσεις που είχαν ενταχθεί στο Υπερταμείο, αλλά με νομοθετική ρύθμιση (έπειτα από αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ ότι δεν μπορούν να πουληθούν αυτές οι εταιρίες κοινής ωφελείας) επέστρεψαν στο Δημόσιο.
Αυτή η διαδικασία πήρε ακόμα και την έγκριση του ESM, που αποτελεί τον μεγαλύτερο δανειστή της χώρας από την εποχή των Μνημονίων και τότε είχε μπει ως εγγύηση όλη η κρατική περιουσία. Ωστόσο, τώρα η κυβέρνηση διαμηνύει πως θα αποτιμήσει αυτές τις δύο επιχειρήσεις (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ), χωρίς να αναφέρει για ποιον λόγο θα προχωρήσει σε αυτή την κίνηση.
Είναι ξεκάθαρο πως ακόμα και η αναφορά σε αυτές τις δύο επιχειρήσεις του Δημοσίου προκαλεί το κοινωνικό αίσθημα και
αποτελεί ακόμα μία φορά διάψευση των προεκλογικών εξαγγελιών της κυβέρνησης ότι ούτε πωλούνται ούτε ενεχυριάζονται οι εν λόγω κρατικές εταιρίες, όπως άλλωστε έκανε μέχρι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.Μάλιστα, μετά τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών σε συνέδριο και όχι με κάποια επίσημη ανακοίνωση, όπως αρμόζει σε ένα τόσο σοβαρό θέμα, παραμένουν θολά τα περισσότερα σημεία του σχεδίου, δημιουργώντας ακόμα περισσότερα ερωτήματα και… υποψίες για τον πραγματικό στόχο του.
Το αρχικό κεφάλαιο του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου θα είναι ίσο με το 50% της εύλογης αξίας των μετοχών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ (50% +1 μετοχή), που επέστρεψαν στο Ελληνικό Δημόσιο, και το υπόλοιπο 50% θα κατευθυνθεί σε αποπληρωμή δανείων του ESM.
Τα κρίσιμα ερωτήματα
Εδώ προκύπτει μια σειρά από ερωτήματα:
1 Γιατί θα αποτιμηθούν η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ; Θα δοθούν ως εγγυήσεις για να αποδεσμεύουν χρήματα; Αν μπουν ως εγγύηση, δεν είναι μια δυνητική πώληση ή αξιοποίηση;
2 Αν όχι, από πού θα προέλθουν τα πρώτα χρήματα που θα βάλει το κράτος στο νέο Ταμείο; Θα προέλθουν από το «μαξιλάρι» του κράτους, το οποίο αποτελεί δάνειο από τον ESM;
3 Θα μαζευτούν αυτά τα κεφάλαια από κάποιο κονδύλι του κράτους, το οποίο δεν έχει εγγραφεί στον Προϋπολογισμό, για να δοθεί ως αρχικό κεφάλαιο;
4 Από τη στιγμή που οι δύο εταιρίες βγήκαν από το Υπερταμείο και επέστρεψαν στο Δημόσιο, μήπως η κυβέρνηση «αντικαθιστά» το ύψος των εγγυήσεων που είχαν δοθεί στον ESM με κάποιον άλλο, πλάγιο τρόπο;
Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά την ψήφιση ως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2024 νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα προωθεί περαιτέρω τον εκσυγχρονισμό των δημοσίων επιχειρήσεων που λειτουργούν υπό την ομπρέλα του Υπερταμείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχευση του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου είναι να επενδύει:
• σε ελληνικές επιχειρήσεις με αναπτυξιακές προοπτικές, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εξωστρέφεια και ισχυρό management team, λαμβάνοντας υπόψη και το ευρύτερο κοινωνικο-οικονομικό αποτύπωμα (π.χ. νέες θέσεις εργασίας, ανάπτυξη – ανταγωνιστικότητα),
• σε κλάδους αιχμής της ελληνικής οικονομίας με στρατηγική προτεραιότητα (π.χ. πράσινη μετάβαση, κυκλική οικονομία, μπλε οικονομία, ψηφιακός/τεχνολογικός μετασχηματισμός) και επιλεγμένες υποδομές,
• συμπληρωματικά και όχι a priori ανταγωνιστικά με άλλα δημόσια εργαλεία/σχήματα, επενδυτικά κεφάλαια συμμετοχών, άλλα private equity funds που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και πιστωτικά ιδρύματα,
• με μεσο-μακροπρόθεσμο επενδυτικό ορίζοντα και με σαφείς μηχανισμούς και ορίζοντα αποεπένδυσης, και
• αξιοποιώντας και κάνοντας χρήση διαθέσιμων και συνηθισμένων επενδυτικών εργαλείων (π.χ. συμμετοχή σε ΑΜΚ, μετατρέψιμα ομολογιακά δάνεια κ.ο.κ.).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου