Παρουσίαση – κριτική ενός ξενόγλωσσου ντοκιμαντέρ και μια τοποθέτηση του θέματος στα καθ’ ημάς
(συνέχεια από το Α΄Μέρος)
Μετά την αμφιβολία που κυριάρχησε στο ντοκιμαντέρ έρχεται η ώρα της βεβαιότητας. Καθώς η εκπομπή «Η σκιά της αμφιβολίας» συνεχίζεται, αυτό που βεβαιώνεται είναι η ίδια η αμφιβολία. Είναι η ώρα των βιβλίων. Μετά από 50 λεπτά ντοκιμαντέρ ακολουθεί 20λεπτη συζήτηση στο στούντιο, με τον παρουσιαστή του ντοκιμαντέρ και τρεις καλεσμένους που αναφέρονται αντίστοιχα, σε τρία βιβλία πάνω στο ίδιο θέμα. Αναφερόμενοι στα βιβλία των François Collaveri,Charles de Flahaut, Roger Dachez οι καλεσμένοι εδραιώνουν την «αμφιβολία» του ντοκιμαντέρ. Ενώ στο ντοκιμαντέρ κυριαρχεί η αμφισημία και το νεφέλωμα, οι συγγραφείς και οι συντελεστές των βιβλίων ξεκαθαρίζουν τα πράγματα ως αυθεντίες του απόλυτου κύρους. Ενώ στο ντοκιμαντέρ ο παρουσιαστής δεν εκφράζει κανένα καταφατικό συμπέρασμα, στην συζήτηση (αφού επιδείξει κι αυτός ένα βιβλίο) είναι απόλυτος, όπως όταν αποφαίνεται για την απουσία σχέσης μεταξύ της μασονίας του 18ου αιώνα και των παλιότερων «επαγγελματικών συντεχνιών» των κτιστών του μεσαίωνα και της αρχαιότητας. Το αποτέλεσμα: Ήταν
μασόνος ο Ναπολέων; Μάλλον ναι: 33,3%, Όχι και μάλλον όχι: 66,6% αφού κανένα πιστοποιητικό μύησης δεν βρέθηκε.
Οι τρεις προσκεκλημένοι σε συνεργασία με τον συντονιστή αναγκαστικά κάνουν αυτό που απέφυγε το ντοκιμαντέρ: ορίζουν την μασονία. Πώς όμως; με μια συνοπτικότατη άτοπο απαγωγή, καταλήγουν ότι η μασονία και τα διάφορα παρακλάδια της σίγουρα δεν είναι κάτι από αυτά που της αποδίδονται, αλλά αυτά τα οποία η ίδια ισχυρίζεται. Δηλαδή δεν μιλούν οι πράξεις, αλλά η θεωρία. Δεν έχει σημασία τι κάνεις, αλλά τι δηλώνεις. Δεν διατυπώνεται η λογική απορία, δεν εξετάζεται η άλλη άποψη. Απλώς η μία άποψη, θέλοντας να αγνοήσει τις πολλαπλές ενδείξεις που τείνουν προς την αντίθετη κατεύθυνση, οχυρώνεται πίσω από την ζήτηση χειροπιαστών αποδείξεων, κάτι που αντιβαίνει με την Ιστορία και την μετατρέπει σε δικαστήριο. Ο ιστορικός δεν βγάζει τελεσίδικες αποφάσεις και δεν έχει ποτέ (δεν μπορεί να έχει) το πλήρες αποδεικτικό υλικό στα χέρια του για να διατυπώσει τις απόψεις του. Μετά την αμερόληπτη εξέταση όλων των τεκμηρίων που μπορεί να βρει, ερμηνεύει υποκειμενικά τα γεγονότα και δεν τα αποδεικνύει όπως ο μαθηματικός το πυθαγόρειο θεώρημα. Οι καλεσμένοι στην συζήτηση του ντοκιμαντέρ ορίζουν την μασονία με τους γνωστούς γενικόλογους προσδιορισμούς (λέσχες πνευματισμού, θρησκευτικότητας και φιλανθρωπίας, που θέλουν να μετασχηματίσουν τον κόσμο). Έτσι, η μασονία θεωρείται γνωστή και μη αμφισβητήσιμη, λες και είναι μια ανοιχτή λέσχη, προσβάσιμη σε όλους, χωρίς όρκους, μυστικότητα, εσωτερικά στεγανά, σημεία αναγνώρισης και βαρυσήμαντα σύμβολα. Λες και η μυστικότητα δεν χρήζει εξήγησης. Λες και η μυστικότητα και η εσωτερική δομή της μασονίας επιτρέπουν σε έναν μασόνο να είναι βέβαιος για τον σκοπό στον οποίο με όρκους αφιερώνει την ζωή του.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που οι δυο στους τρεις αποφαίνονται ότι δεν ήταν μασόνος ο Ναπολέων. Μάλιστα το ένα από τα δυο «όχι» στηρίζεται στην γνώμη του προλογίζοντος το βιβλίο του F. Collaveri, σύμφωνα με το ακόλουθο σκεπτικό: Η δημοσιογράφος Clementine Portier, αφού παρουσιάσει το βιβλίο του Collaveri -λέγοντας ότι το έγραψε πεπεισμένος για την μασονική ιδιότητα του Ναπολέοντα- εξηγεί ότι το έδωσε (ο συγγραφέας) σε μια «αυθεντία επί των αυτοκρατορικών θεμάτων« για να το προλογίσει. Η αυθεντία αυτή (Jean Tulard, παρών στο ντοκιμαντέρ) δήλωσε στην δημοσιογράφο ότι ο Ναπολέων ΔΕΝ ήταν μασόνος. Πώς μπορούσε η δημοσιογράφος μετά απ’ αυτό να ρίξει «ναι» στην «κάλπη» του France 3; Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ουδείς εντοπίζει την αντίφαση που κορυφώνεται στο τελευταίο μέρος του ντοκιμαντέρ: όλοι οι δημοκράτες τέκτονες ανέχθηκαν ως αρχηγό τους και κληρονομικό μονάρχη έναν «μη τέκτονα» (αν και «λυκόπουλο»), ο οποίος όμως καθόλου δεν έπεσε από μόνος του, τον κατέβασαν οι τέκτονες από την εξουσία μέσω συνωμοσίας. Δεν θα έπρεπε τότε να προσδιοριστούν οι συνωμοσίες που προκάλεσαν τις ήττες του Ναπολέοντα στο Τραφάλγκαρ, στην Ισπανία, στην Ρωσία, στην Λειψία;
Τι έλειπε από το ντοκιμαντέρ;
Άνθρακες ο θησαυρός για τους θεατές του καναλιού France 3; Προφανώς, αφού επελέγη η ανούσια τυπολατρία και παρά το θετικό γεγονός ότι μεμονωμένα στοιχεία -πέρα από τα τετριμμένα- τέθηκαν στο ευρύ κοινό ως ένα πλαίσιο ευρύτερο. Βέβαια, ο τεκτονισμός δεν είναι ένα απλό θέμα. Ακόμα κι αν το ντοκιμαντέρ επέλεγε να τον παρουσιάσει, θα έπρεπε να εξηγήσει κάτι που δεν είναι εύκολο, ακόμα και σε εκτενή ανάλυση· τον πραγματικό στόχο της υπερεθνικής του διάστασης, αφού δεν είναι λογικό να μετέχουν σ’ αυτόν άτομα που εκπροσωπούν τις δυο πρακτικά αντίθετες και παγίως συγκρουόμενες τάσεις. Ενώ ο τεκτονισμός θεωρητικά βρίσκεται υπεράνω θρησκειών και πολιτικής, ενώ προϋπόθεση για την ένταξη σ’ αυτόν ήταν η πίστη σε ανώτερη από τον άνθρωπο δύναμη (στον πλάστη του σύμπαντος και του ανθρώπου – σ’ αυτό διαφοροποιήθηκαν μόνον οι γαλλικές στοές του 20ου αιώνα), η μασονία διεισδύει στην πολιτική ακόμα και χωρίς επανάσταση (βλ. π.χ. Βολταίρο, Μπένθαμ, εγκυκλοπαιδιστές και πεφωτισμένη δεσποτεία), επιδιώκοντας τον περιορισμό της χριστιανικής πίστης, του μοναχισμού και των χριστιανικών Εκκλησιών, είτε έμμεσα, μέσω του μονάρχη, είτε άμεσα, με τον επηρεασμό της κοινωνίας. Ο επηρεασμός αυτός γίνεται με την διάδοση νέων, δικών της φιλοσοφικών τάσεων και νέων κανόνων ηθικής που καταργούν έμμεσα ή άμεσα τους κανόνες και τα ήθη του χριστιανισμού. Η αναδιάταξη των σχέσεων κράτους-εκκλησίας είναι το βασικό εργαλείο γι αυτό τον σκοπό, εξ ου και η έμφαση στον «Νόμο«, που με την Γαλλική Επανάσταση γίνεται πλέον καθαρά πολιτικός (μασονικός), ενώ παρουσιάζεται και ως αναμορφωμένος «χριστιανικός» κώδικας. Καίριες τελετές για την δόμηση της κοινωνίας (γάμος) που ανήκαν στην δικαιοδοσία της Εκκλησίας του Χριστού, περνούν στο αστικό δίκαιο (Εκκλησία του «Δήμου») που έχουν διαμορφώσει οι μασονικές στοές. Αυτό που τελικά έλειπε από το ντοκιμαντέρ, αυτό που υποστήριζε το θέμα, ήταν η στοιχειώδης διερεύνηση του κατά πόσον η μασονία άλλα λέει και άλλα κάνει, σε όλα τα επίπεδα.
«Τα Συντάγματα των Ελευθεροτεκτόνων» του James Anderson (1723) Eπανεκδόθηκε από τον Benjamin Franklin στην Αμερική το 1734 |
Όμως το ξεκαθάρισμα δεν είναι απλό και η άλλη πλευρά έχει τα επιχειρήματά της. Το θεωρητικό πλαίσιο του τεκτονισμού εμφανίζεται πλήρως συμβατό με τον χριστιανισμό, τουλάχιστον σε πρώτο επίπεδο ανάγνωσης. Επιδιώκει την ηθική τελείωση του ανθρώπου, την απελευθέρωση από κάθε δουλεία ή καταπίεση, την ισότητα, την δικαιοσύνη, έχει δράση φιλανθρωπική και δεν κάνει διάκριση φυλετική ή εθνική. Κάποια σύμβολα είναι κοινά μεταξύ τεκτονισμού και χριστιανισμού. Ακόμα και η βασική ορολογία του τεκτονισμού παραπέμπει στον συμβολισμό του Χριστού, στις σχέσεις Χριστού-μαθητών του και στις πρώτες χριστιανικές κοινότητες (φως, αδελφότητα, φίλοι, σύντροφοι). Ίσως αυτό να είναι ένα πρώτο στάδιο εξήγησης της συνύπαρξης χριστιανών και αντιπάλων τους μέσα στις μασονικές στοές. Με δεδομένο ότι η ιστορία της μασονίας είναι δύσκολα ανιχνεύσιμη, θα πρέπει να εξετάσουμε και την πιθανότητα ενός ενδομασονικού πολέμου στον 18ο-19ο αιώνα, όπου μάχεται ο χριστιανισμός με τον αντίπαλό του. Εκατέρωθεν διεισδύσεις στις μυστικές οργανώσεις και προσπάθειες υπονόμευσης, υποκλοπής, εκτροπής των στόχων και επηρεασμού των μελών δεν μπορούν να αποκλειστούν. Με δεδομένο την αδιαμφισβήτητη σχέση ελευθεροτεκτονισμού και διαφωτισμού, το ίδιο ερώτημα ισχύει και στο θέμα «διαφωτισμός». Αν ο κύριος στόχος του διαφωτισμού ήταν η αποχριστιανοποίηση του κόσμου, τότε, πώς εξηγείται η ύπαρξη τόσο πολλών ιερωμένων στις τάξεις του;
Κλείνοντας τον σχολιασμό του ιστορικού ντοκιμαντέρ πρέπει να σημειώσουμε ότι το νεοφραγκικό κράτος που προβάλλεται επί δυο αιώνες ως «παγκόσμιο πρότυπο», απέφυγε να θίξει το παρελθόν του και την διαδρομή χάρη στην οποία του αποδίδεται αυτός ο χαρακτηρισμός. Άρα, αν εμείς, ως Έλληνες, το δούμε συγκριτικά (όπως μας έχουν συνηθίσει), δεν βρισκόμαστε σε μειονεκτική θέση. Ενώ λοιπόν το ντοκιμαντέρ έκανε ένα βήμα εμπρός, η ευκαιρία χάθηκε. Υπάρχουν δεκάδες καίρια θέματα που συνδέονται άμεσα με την τεκτονική ιδιότητα του Ναπολέοντα. Δεν θα μπορούσαν να διερευνηθούν μέσα στα 70 λεπτά (εξαιρετική σπατάλη για μια ληξιαρχική έρευνα), όμως ούτε ένα απ’ αυτά αναφέρθηκε ακόμα και επιγραμματικά. Για παράδειγμα:
- Ποιοι και για ποιους λόγους δημιούργησαν την Γαλλική Επανάσταση;
- Ποια ήταν η σχέση Ελευθερο-μασονίας με Ιησουίτες, Πεφωτισμένους της Βαυαρίας, Ιακωβίνους, Καρμπονάρους, με το Τάγμα της αυστηρής τήρησης, με τον Διαφωτισμό και με τον Χριστιανισμό;
- Από ποιον πήρε την εξουσία ο Ναπολέων και υπέρ ποίου την άσκησε;
- Ποια ήταν η σχέση Ναπολέοντα με τους Πάπες Πίο Στ’ και Πίο Ζ’;
- Ποιον ρόλο έπαιξε ο Πάπας Πίος Ζ’ στην στέψη του Ναπολέοντα; Γιατί δέχθηκε να τελέσει και θρησκευτικό γάμο με την Ιωσηφίνα λίγο πριν στεφθεί αυτοκράτορας ο Ναπολέων;
- Ποιας αυτοκρατορίας -ουσιαστικά- εστέφθη αυτοκράτωρ ο Ναπολέων;
- Γιατί μετά την ήττα στο Αούστερλιτς ο αυστριακός Φραγκίσκος Β’ αποποιήθηκε του τίτλου «Αυτοκράτωρ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας» και εστέφθη (ως Φραγκίσκος Α’) «Αυτοκράτωρ της Αυστρίας»;
- Ποια σχέση είχε ο Ναπολεόντειος Κώδικας με τον Ρωμαϊκό νόμο της πρώτης Ρώμης και τον Σαλικό νόμο των Φράγκων;
- Πώς συμβιβαζόταν στο μετεπαναστατικό Φραγκικό κράτος το κοσμικό έθνος και το έθνος-κράτος με την πολυεθνική (χριστιανική;) αυτοκρατορία; Πώς συμβιβαζόταν η δημοκρατική νομιμοποίηση της εξουσίας με την κληρονομική αυτοκρατορική διαδοχή;
- Είχαν κάποια σχέση οι επιθετικοί προσδιορισμοί Μεγάλη Ανατολή – Μεγάλος Αετός – Μεγάλη Στρατιά – Μεγάλη Αυτοκρατορία – Μέγας Ναπολέων;
- Ποια ιδιότητα κυριαρχούσε όταν ένας μασόνος-κρατικός λειτουργός είχε να εκτελέσει μια εντολή ενός ανώτερου μη μασόνου-κρατικού λειτουργού, συγκρουόμενη προς την μασονική του ιδιότητα;
- Ο λόγος για τον οποίο ο Ναπολέων απεικονίζεται με το χέρι μέσα στο σακάκι του είναι κάποιος πόνος που ένιωθε στο στομάχι του;
- Ποιοι χρηματοδότησαν την Επανάσταση του 1789, τον Ναπολέοντα και τους αντιπάλους του;
Αν οι σημερινοί Φράγκοι πολίτες έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν την ιστορία τους, μήπως εμάς θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει εξίσου το θέμα; Τουλάχιστον το ίδιο, αν όχι περισσότερο, αφού η πεμπτουσία του 1821 και επίκαιρη είναι και διχάζει σήμερα με την ίδια ένταση που δίχασε, τόσο στο διάστημα 1770-1820, όσο και στο κρίσιμο 1823-25 και όπως χωρίς διακοπή, πάντα δίχαζε. Ιδιαίτερα όμως το θέμα «Γαλλική Επανάσταση-Ναπολέων» εμπλέκεται άμεσα στο 1821, όχι μόνον λόγω της Εταιρίας που ο Ξάνθος ισχυρίστηκε ότι εμπνεύστηκε το 1814, αλλά και για πολλούς άλλους λόγους, μερικούς από τους οποίους τους διατυπώνουμε μόνον υπό μορφή ερωτημάτων:
- Ποια σχέση είχε ο Ναπολέων με τον Ρήγα Φεραίο και την Εταιρεία που τότε οργάνωνε την Επανάσταση;
- Ποια σημασία είχαν οι συνθήκες του Κάμπο Φόρμιο (1797), της Αμιένης (1802) και του Τιλσίτ (1807) για τα Επτάνησα και για το κράτος των Ιονίων νήσων που προέκυψε το 1800;
- Ποιος ήταν ο ρόλος των μασονικών στοών στα Επτάνησα, η σύνδεσή τους με την Μολδοβλαχία και την Μόσχα; Ποιον ρόλο είχε ο Διονύσιος Ρώμας, που βρέθηκε και στο Παρίσι το 1811 για τους εορτασμούς προς τιμήν του γιου του Ναπολέοντα;
- Ποια σημασία είχε η πτώση του Ναπολέοντα για την θεμελίωση νέου επαναστατικού πλαισίου στην πορεία προς το 1821;
- Γιατί ο Ξάνθος αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην «αδιαφορίαν ην οι χριστιανοί βασιλείς εις την εν Βιέννη σύνοδον, μετά την πτώσιν και αποπομπήν εις την νήσον Έλβαν του Ναπολέοντος, έδειξαν»;
- Ποια σύνδεση είχαν οι προθέσεις του Αλέξανδρου Υψηλάντη με τους στόχους της Γαλλικής Επανάστασης;
- Ποια ήταν η σχέση του φιλελληνικού κινήματος με την μασονία;
Το καραβάκι της ιστορίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου