Χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε
χίλιους καπεταναίους τους αλλάξαμε
Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε
μπήκαμε μες στα όλα και περάσαμε
Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα*
παντοτινό τον Ήλιο τον Ηλιάτορα!**
(Οδυσσέας Ελύτης, από το «Τρελοβάπορο» της ποιητικής συλλογής «Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας»)
Άποψη
Διαβάζοντας την ετήσια έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.656 νοικοκυριών από το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταγραφή καταναλωτικών τάσεων και συμπεριφορών, υπό την επιστημονική ευθύνη του καθηγητή και διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου Γεωργίου Μπάλτα καθώς και την συνέντευξη του τελευταίου στο CNN Greece (12 Μαΐου 2017), ένοιωσα σαν να έβλεπα μια χαραμάδα ελπίδας.
Μια χαραμάδα ελπίδας μέσα στα μαύρα οικονομικά χάλια της μέσης Ελληνικής οικογένειας και ολόκληρης της Εθνικής μας Οικονομίας, στα οποία μας σέρνουν αριστοτεχνικά οι «εταίροι» και οι «σύμμαχοι» μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Στα πλαίσια της έρευνας, το 82,3% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα προϊόντα εισαγωγής. Αυτό
βέβαια αποτελεί απλή πρόθεση γιατί τα περισσότερα «προνομιούχα» ράφια των αλυσίδων λιανικής έχουν «ενοικιαστεί» από τις γνωστές πολυεθνικές πλημμυρίζοντας τα πιο «ελκυστικά» ράφια με χιλιάδες εισαγόμενα προϊόντα. Τα εισαγόμενα αυτά προϊόντα είναι πανάκριβα γιατί ο καταναλωτής πληρώνει μέσα στην τιμή, τόσο το «ενοίκιο» του ραφιού που προβάλλει μόνιμα το προϊόν, όσο και την απαραίτητη «πλύση εγκεφάλου» που γίνεται κυρίως μέσα από την τηλεόραση. Συνεπώς ο καταναλωτής πρέπει να ψάχνει σχολαστικά στα μη προνομιούχα ράφια, ιδίως στα κάτω ράφια, προκειμένου να έχει ελπίδες να βρει αντίστοιχα προϊόντα με την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» ή (ακόμα καλύτερα) την ένδειξη «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ».
Το 86,7% των ερωτηθέντων στην έρευνα δήλωσε πως θέλει να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής. Οι ενδείξεις «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ», «Παράγεται στην Ελλάδα» και «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ» είναι ενδείξεις προαιρετικές και όχι υποχρεωτικές. Οι καθαρά Ελληνικές επιχειρήσεις που παράγουν τα προϊόντα τους μέσα στην Ελλάδα, φροντίζουν να προβάλλουν συνεχώς την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» και «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ» επάνω στην συσκευασία των προϊόντων τους. Υπάρχουν όμως και πολλές Ελληνικές επιχειρήσεις που εξαγοράστηκαν από πολυεθνικές οι οποίες συνεχίζουν να παράγουν ένα μέρος των προϊόντων τους στην Ελλάδα αλλά εισάγουν από το εξωτερικό όλα τα υπόλοιπα που διαθέτουν στην Ελληνική αγορά. Ένα μικρό παράδειγμα είναι η σοκολατοποιία «Παυλίδη» η οποία την 1η Μαΐου 1988 εξαγοράστηκε από την Jacobs Suchard, η οποία με την σειρά της εξαγοράστηκε τον Δεκέμβριο 1990 από την Kraft foods (μετέπειτα Mondelēz). Η Αμερικανο-Καναδική πολυεθνική παράγει μέσα στην Ελλάδα κάποια προϊόντα, αλλά εισάγει και πολλά προϊόντα με διάφορα σήματα στα οποία απλά αναγράφει τον διανομέα: Mondelez Ελλάς ΑΕ και την διεύθυνση στην Ελλάδα. Ο καταναλωτής βλέποντας ένα γνωστό Ελληνικό σήμα νομίζει πως όλα τα προϊόντα που υπάρχουν στα ράφια με το σήμα αυτό, παράγονται στην Ελλάδα. Δυστυχώς δεν είναι έτσι. Ο καταναλωτής πρέπει να ψάξει σχολαστικά, σε κάθε συσκευασία που αγοράζει, να βρει την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» ή «Παράγεται στην Ελλάδα». Αν δεν υπάρχει αυτή η ένδειξη, ακόμα και αν έχει π.χ. το πασίγνωστο σήμα Lacta Γκοφρέτα ή Lacta strawberry & cream που όλοι γνωρίζουμε ότι ανήκουν στην «ΠΑΥΛΙΔΗΣ», τα προϊόντα αυτά δεν παράγονται στην Ελλάδα, αλλά εισάγονται από το εξωτερικό! Τα ίδια συμβαίνουν με πασίγνωστα σήματα απορρυπαντικών της Ελληνικής αγοράς, τα οποία ανήκουν σε ξένες πολυεθνικές και εισάγονται, διαφημίζονται και πωλούνται πανάκριβα, όπως ακριβώς και χιλιάδες άλλα προϊόντα που στοχεύον στις καθημερινές καταναλωτικές μας ανάγκες.
Το 63,8% των ερωτηθέντων στην έρευνα πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα. Έχει απόλυτο δίκαιο! Τα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα, ειδικά στον αγροτικό τομέα, είναι ποιοτικά ασύγκριτα καλύτερα: Πως μπορεί να συγκριθεί ποιοτικά ένα Κινέζικο μέλι των 3,50 Ευρώ (με παραγωγή 70 κιλά μέλι μονοκαλλιέργειας ανά κυψέλη) με ένα Κρητικό μέλι των 10 ή των 15 Ευρώ όπου ο παραγωγός πανηγυρίζει όταν συγκεντρώνει 15 κιλά μελιού ανά κυψέλη; Ποιος μπορεί να συγκρίνει την ποιότητα της Ελληνικής φακής με εκείνη της εισαγόμενης φακής που πουλιέται στην μισή τιμή; Το ίδιο ακριβώς ισχύει και σε δεκάδες χιλιάδες άλλα προϊόντα!
Στην ίδια έρευνα, το 90,7% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας, το 87,2% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας και το 80,1% πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής. Όλα, 100% σωστά! Αγοράζοντα προϊόντα με την ένδειξη «Ελληνικό προϊόν» η (ακόμα καλύτερα) με την ένδειξη «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ» υποστηρίζουμε πρακτικά την μείωση της ανεργίας, την αύξηση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένου και εργοδότη, την απρόσκοπτη καταβολή των ολοένα και πιο μειωμένων συντάξεων, την υγιή αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους, την μείωση του τεράστιου «ανοίγματος» της αξίας εισαγωγών και εξαγωγών και ταυτόχρονα την εξάρτησή μας από πρόθυμους «δανειστές» (βλπ. σχετικό πίνακα στο άρθρο «Δεν αγοράζουμε Ελληνικά; Καλά να πάθουμε!»).
Συμπέρασμα: Τα υψηλά αυτά ποσοστά που καταδεικνύει η έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, αποδεικνύει ότι υπάρχει ακόμα ελπίδα για την Ελληνική Κοινωνία, υπάρχει ακόμα ελπίδα για την Εθνική μας Οικονομία!
Ο μόνος τρόπος να μετατρέψουμε σε πράξη τα αποτελέσματα της έρευνας είναι να αγοράζουμε με σχολαστική προσοχή προϊόντα που έχουν επάνω στην συσκευασία τους ξεκάθαρα την ένδειξη «Ελληνικό προϊόν» ή «Παράγεται στην Ελλάδα» ή «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ».
Όταν οι οικονομικές αντοχές μιας μέσης Ελληνικής οικογένειας έχουν προ πολλού εξαντληθεί, η επιτακτική ανάγκη να «Αγοράζουμε Ελληνικά» δεν αποτελεί απλά μονόδρομο, αλλά οδηγεί και στην πολυπόθητη έξοδο από την οικονομική κρίση. Ευτυχώς, την αναμφισβήτητη αυτή αλήθεια συνειδητοποιούν ολοένα και περισσότεροι Έλληνες. Μένει να την μετατρέψουν επιτέλους και σε πράξη…
πηγή
http://www.analyst.gr/2017/05/19/agorazoume-ellinika-yparxei-akoma-elpida/
Περί ένδειξης "ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ",
ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ:
Αγοράζουμε αυθεντικά Ελληνικά προϊόντα!
Με αυτήν ακριβώς την λογική, προκειμένου ένα προϊόν που κυκλοφορεί στην χώρα μας να τοποθετήσει στην συσκευασία του το σήμα της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, θα πρέπει πρώτα να πιστοποιηθεί από την EUROCERT, ένα αμιγώς Ελληνικό φορέα πιστοποίησης, μετά από αξιολόγηση μιας σειράς συγκεκριμένων, αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων, τα σημαντικότερα των οποίων είναι:
- Η ιδιοκτησία της επιχείρησης να ανήκει τουλάχιστον κατά 51% σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που είναι Έλληνες. Αν δεν είναι Έλληνες, πρέπει να έχουν μόνιμη κατοικία στην χώρα μας.
- Η έδρα της επιχείρησης πρέπει να βρίσκεται στην Ελλάδα, να δραστηριοποιείται με Ελληνικό ΑΦΜ και να υπόκειται στην Ελληνική εργατική και φορολογική νομοθεσία.
- Η παραγωγική διαδικασία καθώς και η μεταποίηση να αποφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία, να γίνεται εξ ολοκλήρου μέσα στην Ελλάδα με Ελληνικές πρώτες ύλες, εφ΄ όσον φυσικά υπάρχουν και επαρκούν. Αν δεν υπάρχουν καθόλου ή δεν επαρκούν, τότε η επιχείρηση που αναγκάζεται να εισάγει πρώτες ύλες και εφ΄όσον όλες οι υπόλοιπες προϋποθέσεις ισχύουν και πιστοποιηθούν, τότε μπορεί να εξασφαλίσει το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ για τα προϊόντα της.
- Η Ελληνική επιχείρηση που πιστοποιείται με το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ πρέπει να λειτουργεί νόμιμα, να συμμετέχει σε περιβαλλοντολογικές και κοινωνικές δράσεις και να μεριμνά για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, των προϊόντων της και των καταναλωτών.
- Το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ μπορεί να εξασφαλίσει οποιαδήποτε Ελληνική παραγωγική – μεταποιητική επιχείρηση που έχει εξωστρέφεια, από οποιοδήποτε παραγωγικό κλάδο: Είτε δηλαδή παράγει τρόφιμα ή ποτά, είτε παράγει είδη προσωπικής φροντίδας, έπιπλα ή ενδύματα, μπορεί να αποκτήσει το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ για τα προϊόντα της, εφ΄ όσον βέβαια πιστοποιηθεί εκπληρώνοντας τα σχετικά, αντικειμενικά κριτήρια.
Οι Ελληνικές επιχειρήσεις που αποτελούν την πρώτη «μαγιά» της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και φέρουν ήδη το σχετικό σήμα στην συσκευασία των προϊόντων τους, είναι: Ρύζια, όσπρια Agrino – Ε.Γ. Πιστιόλας ΑΕ, Αναψυκτικά ΕΨΑ, Κοτόπουλα Νιτσιάκος, Αναψυκτικά Λουξ, Βαλσαμικό ξίδι Καλαμάτας και άλλα βιολογικά προϊόντα Παπαδημητρίου, Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι, προϊόντα ατομικής υγιεινής ΜΕΓΑ, Βιολογική Μικροζυθοποιία Κυκλάδων – μπύρα Νήσος, Γεωργικές επιχειρήσεις ΑΓΑΝ, Φυσικό μεταλλικό νερό και αναψυκτικά Βίκος, Αναψυκτικά Φλώρινας Δινάκη (Ξινό Νερό), Τρόφιμα Brava (Mediterranean Foods A.E), Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, Ευβοϊκή Ζύμη, και το παραδοσιακό, 100% εξ αποστάξεως ούζο Βαρβαγιάννη Μυτιλήνης.
Θεωρείται βέβαιο ότι πολλές Ελληνικές επιχειρήσεις που εκπληρώνουν τα συγκεκριμένα, αντικειμενικά κριτήρια της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, θα σπεύσουν σταδιακά να εξασφαλίσουν το σχετικό σήμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου