Στην προηγούμενη ανάρτηση ξεκαθαρίσαμε κάποια ακόμα πράγματα για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
στα σπίτια και τις απαιτήσεις στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση. Άλλωστε σύντομα
θα μας υποχρεώνουν να τ’ αγοράσουμε, όσο η ΕΕ θα εξελίσσεται σε μια δυστοπική
κοινωνία, όπου τα πάντα θα λειτουργούν με ηλεκτρισμό και gps, για να καταγράφεται και η παραμικρή
κίνηση των υπηκόων.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προώθησε καταρχήν η Κίνα, ως
μέρος προγράμματος για την καταπολέμηση της απελπιστικής κατάστασης των πόλεων από
πλευράς ρύπανσης. Το τεράστιο μέγεθος της εγχώριας
αγοράς ήταν αρκετό ώστε γρήγορα να γίνει πρωτοπόρα στην ηλεκτροκίνηση και να
βοηθήσει στην εξέλιξη της τεχνολογίας, ωστόσο δεν ήταν αρκετό για να κρύψει τα μειονεκτήματα της χρήσης επιβατικών ηλεκτρικών
αυτοκινήτων: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμα και στην Κίνα προωθούνται
με επιδοτήσεις, χωρίς τις
επιδοτήσεις είναι άγνωστο πόσοι θα τα προτιμούσαν.
Ηλεκτρικά μηχανήματα υπάρχουν εδώ
και πάρα πολλά χρόνια, άλλωστε οι τεράστιοι καδοφόροι εκσκαφείς ή και τα
μηχανήματα απόθεσης χωμάτων των λιγνιτωρυχείων, με άνω των 100 μέτρων ανάπτυγμα
και μερικές χιλιάδες τόνους βάρος, είναι όλα ηλεκτροκίνητα. Τα μηχανήματα αυτά
συνδέονταν πάντα με καλώδιο τροφοδοσίας, κάτι που περιορίζει αισθητά την
αυτονομία στην κίνηση, ωστόσο καίνε ρεύμα παραγόμενο επιτόπου, απ' τον
εξορυσσόμενο με τα ίδια μηχανήματα λιγνίτη.
Δυστυχώς, με τις εγκληματικές
πολιτικές των προηγούμενων χρόνων, προκειμένου να διαλυθεί η λιγνιτική
βιομηχανία της χώρας και να καίμε αέριο, οι πολιτικοί άφησαν τα ηλεκτροκίνητα
μηχανήματα χωρίς προσωπικό. Αποτέλεσμα; τα αντικατέστησαν με πετρελαιοκίνητα
μηχανήματα εργολάβων, αυξάνοντας τόσο τις εισαγωγές πετρελαίου όσο και
μεταχειρισμένων φορτηγών & μηχανημάτων απ' το Βέλγιο, την Ολλανδία, τη
Γερμανία. Άλλη μια πληγή στο εμπορικό ισοζύγιο της χρεοκοπημένης χώρας ...
Στο τέλος του 20ού αιώνα επίσης
παρατηρήθηκε μετατροπή μεγάλων χωματουργικών φορτηγών των επιφανειακών
μεταλλείων σε ηλεκτροκίνητα τύπου τρόλεϊ. Τα βαριά οχήματα έχουν ανάγκη από
μεγάλη ροπή κι οι ηλεκτροκινητήρες την παρέχουν άφθονη σε σχέση με τους
πετρελαιοκινητήρες, ωστόσο τα φορτηγά είναι εξαρτημένα απ' το δίκτυο
ηλεκτροδότησης κι έχουν περιορισμένη αυτονομία.
Όμως η νέα γενιά μπαταριών λιθίου
έχει αυξημένη ενεργειακή πυκνότητα και μικρότερο βάρος σε σχέση με παλαιότερες
τεχνολογίες, οπότε έγινε δυνατή η παρουσίαση μιας νέας γενιάς ηλεκτροκίνητων
μηχανημάτων. Μια συγκεκριμένη βαριά βιομηχανία ωφελείται πλέον απ' την εισαγωγή
της ηλεκτροκίνησης με μπαταρίες κι αυτή δεν είναι άλλη απ' τη ...
μεταλλευτική
βιομηχανία.
Ιδίως τα υπόγεια μεταλλεία είδαν με
πολύ καλό μάτι τη νέα τεχνολογία: όλα τα υπόγεια μεταλλεία χρησιμοποιούν
πετρελαιοκίνητα μηχανήματα, τα οποία πλημμυρίζουν τις στενές στοές τόσο με
αιωρούμενα σωματίδια απ' την καύση του πετρελαίου όσο και με θερμότητα.
Επιπλέον παράγουν θόρυβο και δονήσεις και περί το 30% των δυστυχημάτων στα
υπόγεια μεταλλεία σχετίζονται με τον κινούμενο εξοπλισμό.
Προκειμένου να καθαρίσει και να
ψυχθεί ο αέρας ώστε να επιτρέπεται η εργασία ανθρώπων, τα υπόγεια μεταλλεία
είναι υποχρεωμένα να στήνουν, να λειτουργούν και να συντηρούν ισχυρά συστήματα
εξαερισμού, τα οποία καταλήγουν να είναι πολυδάπανα. Έτσι η εισαγωγή ηλεκτρικών
μηχανημάτων έδωσε καταρχήν τη δυνατότητα να μειωθούν οι δαπάνες εξαερισμού και
οι μεταλλευτικές εταιρείες ενδιαφέρθηκαν αμέσως.
Το ένα μετά το άλλο όλα τα είδη
πετρελαιοκίνητων μηχανημάτων, που μέχρι τώρα εργάζονται στα υπόγεια μεταλλεία,
μετατρέπονται σε ηλεκτρικά: φορτωτές μεταλλεύματος, φορτηγά μεταφοράς,
διατρητικά μηχανήματα, μηχανήματα υποστήριξης οροφής, οχήματα μεταφοράς
προσωπικού, όλα μετατρέπονται σε ηλεκτρικά. Η μετατροπή σημαίνει πως απαιτείται
η δημιουργία σταθμών φόρτισης στις υπόγειες εγκαταστάσεις, ενδεχομένως
επενδύσεις σε νέες καλωδιώσεις, αλλά αυτό δεν φαίνεται να αποτελεί πρόβλημα.
Και ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος των μηχανημάτων εφαρμόζονται και λύσεις
αντικατάστασης μπαταριών με προφορτισμένες, προκειμένου να μη χάνεται
παραγωγικός χρόνος εργασίας μηχανήματος όσο θα φορτίζονται οι μπαταρίες.
Ωστόσο δεν είναι μόνο τα υπόγεια
μεταλλεία που ωφελήθηκαν απ' την εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης με μπαταρίες: και
τα επιφανειακά μεταλλεία στρέφονται σ' αυτές, καθώς στις συχνά απομονωμένες
τοποθεσίες των μεταλλείων ο εφοδιασμός με πετρέλαιο δεν είναι πάντα η πιο απλή
και φθηνή υπόθεση: το ρεύμα μεταφέρεται πιο εύκολα απ' το πετρέλαιο και πλέον,
μετά τη μείωση κόστους των Φ/Β, μπορεί να παράγεται και επιτόπου! Ένα τυπικό
μεγάλο πετρελαιοκίνητο χωματουργικό φορτηγό χρειάζεται μερικές δεκάδες χιλιάδες
λίτρα καυσίμου ετησίως, το οποίο καταναλώνει κυρίως φορτωμένο, αλλά ακόμα και
στις κατηφόρες. Ένα ηλεκτροκίνητο φορτηγό στις κατηφόρες δεν καταναλώνει ρεύμα,
αντίθετα μπορεί με την κινητική ενέργεια να ξαναφορτίζει τις μπαταρίες.
Ήδη το 2017 το 120 τόνων ωφέλιμου
φορτίου φορτηγό της πιο πάνω εικόνας μετασκευάστηκε σε ηλεκτροκίνητο με μπαταρίες, σε
λατομείο Ελβετικής τσιμεντοβιομηχανίας. Ο πετρελαιοκινητήρας αντικαταστάθηκε με
σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα 590kw και με μπαταρία χωρητικότητας 700kwh,
τεχνολογίας NMC (νικέλιο-μαγγάνιο-κοβάλτιο). Συγκριτικά η μπαταρία ενός Tesla S
έχει χωρητικότητα 60-100kwh.
Η τεχνολογία εξελίσσεται και μπορεί
να βοηθήσει, όταν ο χρήστης αναγνωρίζει πλεονεκτήματα. Αλλά η με το ζόρι
προωθούμενη απ' την ΕΕ άρον-άρον εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης των επιβατικών
αυτοκινήτων καθόλου δεν είναι ορατό ποια πλεονεκτήματα φέρνει μαζί της. Το
ξεκοίλιασμα του πλανήτη πάντως, προκειμένου να βρεθούν τα υλικά που χρειάζονται,
είναι απολύτως ορατό. Και καθόλου αειφόρο!
Οι μπαταρίες λιθίου είναι μια νέα
τεχνολογία και μπορεί τα πιο πάνω να φαίνονται ως εντυπωσιακά, αλλά αυτά που θα
αποκαλύψω στην επόμενη ανάρτηση θα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά. Άλλωστε το
ιστολόγιο παρουσιάζει πράγματα που δεν θα σας δείξει ποτέ η προπαγάνδα της δήθεν
"πράσινης" μετάβασης. Μείνετε συντονισμένοι!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου