Όταν λοιπόν έχει συμφωνηθεί από όλο τον πολιτικό κόσμο της Κύπρου και δεν διαπιστώνουμε έντονη διαφωνία και από τον ίδιο τον λαό – τους ελληνοκύπριους – ότι το μέλλον της Δημοκρατίας τους θα είναι η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία, τότε ο σημερινός πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας μπορεί με το δίκιο του να λέει στην συνέντευξη τύπου ότι «η ενωμένη Κύπρος θα αποτελείται από δύο συνιστώσες πολιτείες, ισοτίμου καθεστώτος, διευκρινίζοντας έτσι ότι οι εν λόγω πολιτείες δημιουργούνται ή έλκουν τη νομική τους ισχύ μέσα από τις πρόνοιες του Συντάγματος και όχι γιατί προϋπήρχαν», καθησυχάζοντας έτσι όσους φοβούνται ότι θα προκύψει Συνομοσπονδία. Όπως διευκρίνισε μάλιστα:
«..η Συνθήκη δηλαδή Εγκαθίδρυσης του 1960 θα παραμείνει αδιατάρακτη σε ισχύ, ενώ η Κύπρος θα συνεχίσει να είναι μέλος των Ηνωμένων Εθνών, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέλος των διαφόρων διεθνών οργανισμών στους οποίους είμεθα μέλη, ενώ οι διεθνείς συμβάσεις που έχουν υπογραφεί από την ίδρυση της Δημοκρατίας, να είναι επίσης σε ισχύ.
Την ίδια στιγμή από τις μέχρι σήμερα διαπραγματεύσεις προκύπτει ξεκάθαρα πως είναι απόλυτα διασφαλισμένες οι τρεις βασικές αρχές που διακρίνουν τα ανεξάρτητα και κυρίαρχα κράτη σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, δηλαδή απόλυτα διασφαλίζεται η μια και μόνη διεθνής προσωπικότητα, η μια και μόνη κυριαρχία και η μια και μόνη ιθαγένεια».
Η παρουσίαση από μέρους του της προόδου των διαπραγματεύσεων «στα κεφάλαια της Διακυβέρνησης, του Διαμοιρασμού Εξουσιών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Οικονομίας, καθώς επίσης…..σε μικρότερο βαθμό στο Κεφάλαιο του Περιουσιακού…..η διασφάλιση ενός ισχυρού, αποτελεσματικού και λειτουργικού συστήματος διακυβέρνησης, αφού έχει συμφωνηθεί κατάλογος αρμοδιοτήτων του κεντρικού κράτους που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις εξωτερικές σχέσεις, τις σχέσεις με την ΕΕ, την αμυντική πολιτική, τη διαχείριση των φυσικών πόρων, τον έλεγχο και την ασφάλεια των χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων συνόρων, τη μεταναστευτική πολιτική και σωρεία άλλων που ανάγονται όχι στη σφαίρα των καθ’ ημέραν προβλημάτων, αλλά στη διασφάλιση των ευρύτερων συμφερόντων του κράτους» και μια σειρά από άλλες λεπτομέρειες τις οποίες ανέφερε οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται στην πραγματικότητα περί μιας «εσωτερικής» διχοτόμησης, που για λόγους γενικότερων συμφερόντων παρουσιάζεται ως Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία.
Ως προς την «αντιμετώπιση της μεγαλύτερης ανησυχίας του Κυπριακού Ελληνισμού για αλλοίωση της δημογραφικής σύνθεσης του πληθυσμού της Κύπρου, αφού διασφαλίστηκε πως ο δημογραφικός χαρακτήρας της Κύπρου κατά την πρώτη ημέρα της λύσης θα αντικατοπτρίζει, με μια μικρή απόκλιση, την πληθυσμιακή σύνθεση της Κυπριακής Δημοκρατίας του 1960» και μάλιστα, έχει συμφωνηθεί, όπως συμπλήρωσε, «ότι μέσα από την πιο πάνω ρύθμιση διασφαλίζεται όχι μόνο το παρόν, αλλά και το μέλλον, αφού για να αποκτήσει την κυπριακή ιθαγένεια ένας Τούρκος υπήκοος θα πρέπει να προηγηθεί η απόδοση της εν λόγω ιδιότητας σε τέσσερις εξ Ελλάδος καταγόμενους. Αυτό πιστεύω είναι μια πρόνοια που διασφαλίζει τον κυπριακό λαό, Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους». Εξασφαλίζεται έτσι και ο προορισμός ενός αριθμού μεταναστών από την Ελλάδα: στην Κύπρο. Μια εντός του ελληνισμού μετανάστευση. Δεν εξασφαλίζεται όμως η τεκνοποιία. Γιατί κι αυτή παίζει μεγάλο ρόλο στην διατήρηση ή αλλοίωση της πληθυσμιακής σύνθεσης.
Παραδέχτηκε ότι «παραμένουν διαφωνίες και διαφορετικές προσεγγίσεις σε θέματα που έχουν συζητηθεί, ενώ τα κεφαλαιώδη θέματα της Ασφάλειας και των Εγγυήσεων και του Εδαφικού, που θα είναι καθοριστικά ως προς το αποτέλεσμα, δεν αποτέλεσαν ακόμη αντικείμενο ουσιαστικού διαλόγου». Λίγο πιο πριν, όμως, έχει παραδεχτεί ότι σε ένα πλαίσιο συν-αντίληψης:
«από την πρώτη μέρα:
• αποδοθεί η περίκλειστη περιοχή της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της,
• υπάρξει άμεση απόδοση των υπό επιστροφή ακατοίκητων περιοχών και της νεκρής ζώνης στους νόμιμους ιδιοκτήτες της, ενώ
• από την πρώτη ημέρα, να υπάρξει και αποχώρηση σημαντικού αριθμού κατοχικών στρατευμάτων».
Εδώ φαίνεται καθαρά πως όλα αυτά, όπως και οι υπόλοιποι όροι για την διασφάλιση στα θέματα της Ασφάλειας ,των Εγγυήσεων και του Εδαφικού, καθοριστικά για ως προς το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, η Άγκυρα δεν έχει καμία «όρεξη» να συμβιβαστεί, χάνοντας μέρος των κερδών της. Είναι σε αυτά τα σημεία που απ’ ό,τι φαίνεται οι συνομιλίες έλαβαν τέλος.
Η Κύπρος βέβαια παραμένει παγιδευμένη στην λύση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας έχοντας εγκαταλείψει τη λογική ενός πολύπλοκου και παρατεταμένου αντι-κατοχικού αγώνα. Το ίδιο έχει συμβεί και με την μητέρα-Ελλάδα. Η οποία έχει παραιτηθεί ουσιαστικά από την εποχή του meaculpaκαι του casusbelliάλλων δικαιωμάτων της: όπως αυτά που απορρέουν από το νέο διεθνές δίκαιο της θάλασσας.
βλ. Κυριάκος Μελέτη «Το εθνικό πρόβλημα της Κύπρου», ΟΙΣΤΡΟΣ 10 Ιουνίου 2015
ΧΑΡΑΥΓΗ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016, σ 6
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου