Μετάφραση - Σχόλια: Ιωάννης Αυξεντίου
Είμαστε μάρτυρες, κατά την πορεία των τελευταίων δεκαετιών, ενός φαινομένου ολοένα αναπτυσσόμενου και διαδιδόμενου: την αυξανόμενη, διάχυτη και σχεδόν αχαλίνωτη θυματοποίηση σημαντικών πτυχών της κοινωνικής, πολιτικής, νομικής, οικονομικής και πολιτισμικής διαλεκτικής. Πολλοί μιλούν για μία ''σχολικοποίηση'' ή ''ιατρικοποίηση'' της κοινωνίας. Κανένα άλλο φαινόμενο δεν μπορεί να συγκριθεί με την τωρινή θυματοποίηση: όλες εκείνες οι κατηγορίες και όλες εκείνες οι κοινωνικές ομάδες οι οποίες, δικαίως ή αδίκως, καταφέρνουν να αποκτήσουν το νομικό καθεστώς, επίσημα αναγνωρισμένο, των θυμάτων. Πρακτικά, δεν υπάρχουν σχεδόν όρια σε αυτά που μπορούν να απαιτήσουν υπό την μορφή αποζημίωσης για τις ζημίες, υλικές ή ηθικές, που υπέστησαν. Και όχι μόνον: δεν υπάρχουν όρια στην συνεχή ηθική πίεση που είναι σε θέση να εξασκήσουν, όχι στους ενόχους, αλλά πάνω σε ολόκληρη την κοινωνία, στην οποία απαγορεύεται να προσλάβει μία ουδέτερη στάση, αλλά είναι αναγκασμένη, αντίθετα, να παραταχθεί με το μέρος τους, κάθε φορά που κτυπούν τα τύμπανα για να καταγγείλουν την βία που δέχθηκαν και να καλέσουν σε σύναξη όλους τους ''καλούς'' στην σταυροφορία ενάντια στο κακό.
Αυτό το φαινόμενο απορρέει από διάφορους παράγοντες –και το λέμε με τον μέγιστο σεβασμό για
τα αυθεντικά θύματα, τα οποία το τελευταίο που τα απασχολεί είναι να μετατρέψουν το πρόβλημα τους σε μία υποδειγματική ιστορία, που θα την παραδώσουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και θα απαιτήσουν μία αποζημίωση που θα αποτελέσει ένα προηγούμενο politically correct, για τις μελλοντικές σταυροφορίες θυματοποίησης. Αλλά, μεταξύ όλων, ο παράγοντας που ξεχωρίζει περισσότερο είναι η παγκόσμια διάδοση της κουλτούρας των ''δικαιωμάτων'', η οποία είναι κόρη του δημοκρατικού ατομικισμού και ενός υποτιθέμενου ''φυσικού διακαίου'' το οποίο κατοχυρώνεται από ένα ''πρωταρχικό κοινωνικό σύμφωνο''. Δηλαδή υπάρχει η έξης συλλογιστική: καθένας έρχεται στον κόσμο με μία σειρά δικαιωμάτων.Η κοινωνία υπάρχει για να τα ικανοποιεί ή πάντως για να εμποδίζει την παραβίαση τους. Εάν αφαιρέσετε σε κάποιον την άσκηση των ''δικαιωμάτων'', αυτομάτως τον καθίσταται ένα θύμα. Ένα θύμα που έχει το δικαίωμα να απατήσει επανορθώσεις όχι μόνον από αυτόν που το πρόσβαλε, αλλά από όλη την κοινωνία, που δεν μπόρεσε να το προστατέψει. Το επαναλαμβάνουμε: δεν μας επιτρέπεται πλέον να είμαστε ουδέτεροι, να δηλώσουμε ότι δεν είμαστε καλά πληροφορημένοι για εκφράσουμε μία γνώμη: όλοι υποχρεούνται να δηλώσουν την συμπαράσταση τους στο θύμα και να συμμετάσχουν στην σταυροφορία εναντία στον θύτη. Ο οποίος μπορεί να είναι ένα φυσικό πρόσωπο, μία ομάδα ανθρώπων, ένα κράτος ή η πείνα, η δίψα, το βουνό, η θάλασσα, ένας καρχαρίας που επιτίθεται στους λουόμενους, μία αρκούδα που κυνηγά ένα τουρίστα. Επίσης μπορεί να είναι η φτώχια, η προκατάληψη, ο σεξισμός, ο καρκίνος, η κουφαμάρα, η οστεοπόρωση, ο ιστορικός αναθεωρητισμός κλπ, κλπ.
κλάψτε για το "θύμα" |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου