9 Φεβ 2014 ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ-ΕΡΟΓΛΟΥ
τη πλευρά μας θα είναι η κατάληξη σε ένα νέο αδιέξοδο, το οποίο όμως θα προλάβει να εντάξει τα ενεργειακά στην ατζέντα των συνομιλιών.
Αναγνώριση διαφορετικής
ακεραιότητας
|
Παρ. 1: από την πρώτη κιόλας παράγραφο αποκρυσταλλώνεται η τουρκική επιδίωξη για τη διαφορετική ακεραιότητα (integrity) της κάθε κοινότητας. Στον σεβασμό της διαφορετικότητας των δυο κοινοτήτων έχει προστεθεί και ο σεβασμός της διαφορετικής ακεραιότητας ("distinctintegrity"). Ανύπαρκτος συνταγματικά όρος ο οποίος όμως παραπέμπει στο ακέραιο και αυτόβουλο-της Τουρκοκυπριακής κοινότητας, δίκην αυτοδιάθεσης.
|
Αποδοχή συγκλήσεων
|
Παρ. 2: Η αναφορά σε άλυτες πτυχές παραπέμπει, έμμεσα αλλά σαφέστατα, στο έγγραφο Συγκλήσεων του κ. Ντάουνερ. Ουσιαστικά γίνονται αποδεκτές όλες οι λεγόμενες Συγκλίσεις Χριστόφια-Ταλάτ και η συζήτηση θα επικεντρωθεί στις αποκλίσεις (άλυτα). Διαφορετικά γιατί να υπάρχει η αναφορά σε άλυτες διαφορές, γιατί προφανώς υπάρχουν και διαφορές που έχουν λυθεί-και αυτές είναι οι Συγκλίσεις Ντάουνερ. Αυτό καταστρατηγεί και την δήθεν αρχή ότι τίποτε δεν έχει συμφωνηθεί εάν δεν συμφωνηθούν όλα! Κάποια είναι ήδη συμφωνημένα.
Σ’ αυτές τις Συγκλήσεις, περιλαμβάνονται μεταξύ πολλών άλλων και η παραχώρηση στα 70 εκ. πολίτες της Τουρκίας του δικαιώματος της ελεύθερης εγκατάστασης, ιδιοκτησίας και διακίνησης σε ολόκληρη την Κύπρο (από την Πάφο μέχρι την Κερύνεια), αμέσως μετά τη λύση και ανεξαρτήτως ένταξης της Τουρκίας στην Ε.Ε. Δίνεται στην ουσία η δυνατότητα στην Τουρκία να εποικίσει και σταδιακά να εκτουρκίσει, με νόμιμο τρόπο, ολόκληρη την Κύπρο!
Επιπλέον, η, με τον πιο πάνω τρόπο, νομιμοποίηση του εγγράφου Ντάουνερ ως το πλαίσιο και η βάση της διαπραγμάτευσης από κοινού με την Δήλωση οδηγούν στο Σχέδιο Ανάν (όσον αφορά τη δομή και φιλοσοφία) αλλά σε χειρότερη εκδοχή.
|
Διπλή κυριαρχία
Τρείς Ιθαγένειες
Συνομοσπονδία
Άσκηση Κατάλοιπου εξουσιών από συνιστώντα κράτη
|
Παρ.3: Η αναφορά σε ενωμένη Κύπρο, ως μέλος της ΕΕ και του ΟΗΕ που θα έχει μια διεθνή προσωπικότητα, για να έχει νόημα θα έπρεπε να είναι αυτοτελής και να μη συνοδεύεται από τις αναφορές που έπονται περί κυριαρχίας που θα εκπηγάζει εξίσου (equally) εκ των ΕΚ και των ΤΚ. Δεν καθησυχάζονται ουδόλως οι ανησυχίες για επιδίωξη της ΤΚ πλευράς να επιδιώξει την παρθενογένεση την οποία αποδέχτηκε ο Γλαύκος Κληρίδης στο Παρίσι το 2000. Η αναφορά σε μία κυριαρχία όπως αυτή απολαμβάνεται από όλα τα κράτη-μέλη του ΟΗΕ υπό τον Καταστατικό Χάρτη του ΟΗΕ, εξουδετερώνεται από το ότι αυτή θα πηγάζει/απορρέει από τους ΕΚ και τους ΤΚ μαζί. Δεν είναι τυχαία η παρείσφρηση αυτής της καταληκτικής πρότασης, σε μια προσπάθεια να καθησυχασθούν οι έντονες τουρκικές ενστάσεις περί μίας κυριαρχίας, αλλά και να ενισχυθεί η τουρκική θεώρηση περί κυρίαρχου τουρκοκυπριακού λαού. Γιατί, η κρατική κυριαρχία εκπηγάζει πάντοτε από τον λαό και ο λαός την αποδίδει.
Και εφόσον η κρατική κυριαρχία στο νέο μόρφωμα εκπηγάζει εξίσου από τις δυο κοινότητες, άμεσα και χωρίς αμφισβήτηση η Τ/Κ κοινότητα μετατρέπεται σε «κυρίαρχο τουρκοκυπριακό λαό».
Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνεται και από τα ξεχωριστά ταυτόχρονα δημοψηφίσματα.
Δεν χρειάζεται επ’ αυτού ιδιαίτερη νομική ανάλυση. Αρκεί μια ματιά στον ορισμό του δημοψηφίσματος.
Η αναφορά σε μία ενιαία κυπριακή ιθαγένεια εξουδετερώνεται από την ευφάνταστη παρείσφρηση των εσωτερικών ιθαγενειών στο ΕΚ και στο ΤΚ συνιστών κράτος. Δηλαδή, θα υπάρχουν τρείς ιθαγένειες, μία για κάθε πλευρά (ομόσπονδο κράτος, ΕΚ και ΤΚ συνιστών κράτος). Αυτή η πρόνοια επιτρέπει στη διαμόρφωση ενός σχεδίου που θα καταλήγει σε μια συνομοσπονδιακή διάρθρωση του κράτους.
Σε σχέση με τις αρμοδιότητες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και των συνιστώντων κρατών, οι αναφορές είναι εκτενείς και αναλυτικές. Ιδιαίτερα προβληματική είναι η αναφορά για την άσκηση του κατάλοιπου των εξουσιών από τα συνιστώντα κράτη. "The constituent states will exercise fully and irrevocably all their powers, free from encroachment by the federal government.
"Mε λίγα λογία η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν θα μπορεί να παρεμβαίνει στην λειτουργία των συνιστούντων κρατών, ούτε για να επιβάλει την συνταγματική
νομιμότητα-Αυτός είναι ο ορισμός της Συνομοσπονδίας. Σε συνδυασμό με τις λοιπές αναφορές, είναι αδιαμφισβήτητη η θωράκιση των τουρκικών θέσεων για εσωτερική κυριαρχία και η επιβεβαίωση της τελικής μορφής λύσης χαλαρής ομοσπονδίας (με επιεικείς όρους).
|
Κατάλυση Κυπριακής Δημοκρατίας
Διασφάλιση ΔΔΟ προηγείται αρχών Ε.Ε.
|
Παρ. 4: Ενώ μιλά για διασφαλισμένες και απολύτως σεβαστές αρχές στις οποίες εδράζεται η ΕΕ, σε όλο το νησί, προστίθεται ότι το ίδιο θα ισχύει και για τη διζωνική και δικοινοτική φύση της ομοσπονδίας.
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση για να αντιληφθεί κάποιος τι θα σημαίνει αυτό στις διαπραγματεύσεις επί όλων των ζητημάτων που άπτονται των τριών ελευθεριών, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κ.ο.κ. στο κάθε συνιστών κράτος. Μάλιστα η διασφάλιση της διζωνικής και δικοινοτικής φύση της ομοσπονδίας προηγείται των αρχών της ΕΕ.
Καταλύεται η Κυπριακή Δημοκρατία και δημιουργείται νέο κράτος αφού ‘η ομοσπονδία της ενωμένης Κύπρου θα προκύψει από τη συμφωνία, μετά την έγκριση της συμφωνίας, από χωριστά δημοψηφίσματα’ (TheunitedCyprusfederationshallresultfromsettlement …). Άκρως επιβαρυντική και αποκαλυπτική είναι η συνεχής αναφορά σε συνιστώντα κράτη ( "constituentstates" ) ενώ δεν υπάρχει καμιά αναφορά ότι το νέο μόρφωμα θα είναι συνέχεια και προέκταση της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Είναι θετική η αναφορά για αποκλεισμό της ένωσης ή διαίρεσης/διχοτόμησης με άλλη χώρα, όμως, και οι Συμφωνίες Ζυρίχης-Λονδίνου, που είχαν τις ίδιες επίσης πρόνοιες, δεν ήταν αρκετές να αποτρέψουν την ανακήρυξη του ψευδοκράτους πόσον μάλλον τώρα που το κράτος το ιδρύουν από κοινού Ε/Κ και Τ/Κ .
«Η ένωση, συνολικά ή εν μέρει με άλλη χώρα, ή οποιαδήποτε μορφή διαίρεσης/διχοτόμισης ή απόσχισης θα απαγορεύεται (will be prohibited)» δεν σημαίνει ότι αποκλείεται.
|
Κίνδυνος υιοθέτησης Κοινού Ανακοινωθέντος από Σ.Α.
|
Παρ. 5: Η παράγραφος αυτή θα είχε ουσία εάν οι διαχρονικές μας υποχωρήσεις δεν γίνονταν κεκτημένο της τουρκικής πλευράς, με τη σφραγίδα μάλιστα των εκπροσώπων του εκάστοτε ΓΓ του ΟΗΕ. Είναι όμως θετική, από την άποψη ότι μια νέα κυπριακή κυβέρνηση θα δύναται να αποσύρει από τη τράπεζα των διαπραγματεύσεων τις υποχωρήσεις της πλευράς μας.
Υπάρχει βέβαια το ενδεχόμενο το Κοινό Ανακοινωθέν να υιοθετηθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας σε κάποιο επόμενο ψήφισμα του για να καταστεί έτσι δεσμευτικό.
|
Αποφεύγεται η επιδιαιτησία
|
Παρ.6: είναι θετική η αναφορά για εξαίρεση οποιασδήποτε μορφής επιδιαιτησίας.
Συμπερασματικά, η επιδίωξη να πετύχουμε τα τρία singles ως ελάχιστη ασφαλιστική δικλείδα για τις επικείμενες διαπραγματεύσεις, έχει αποτύχει. Όχι μόνο δεν ξεκαθαρίζονται οι αρχές και το πλαίσιο λύσης, αλλά αντίθετα μέσα από τις ασάφειες υιοθετούνται όλες οι πάγιες Τουρκικές διχοτομικές θέσεις.
Καμία άλλη πτυχή του κυπριακού (εδαφικό, προσφυγικό) δεν αναφέρεται στο κείμενο και έχουμε υπαναχωρήσει μακράν των κόκκινων γραμμών στην πτυχή του συνταγματικού και της διακυβέρνησης την οποία εξαντλούμε για 40 χρόνια.
|
H Κύπρος στο χείλος της καταστροφής
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς έμπειρος διπλωμάτης για να καταλάβει τη διπλή γλώσσα του κοινού ανακοινωθέντος και ότι αυτό που διακηρύσσεται πομπωδώς στην αρχή είναι κάλπικο γιατί αναιρείται με άλλη, αντίθετη διακήρυξη, στο τέλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου