Μέσω Ρωσίας και Καζακστάν
Elena Pusotvoitova
Η αίσθηση του πόσο μακριά έχει φτάσει το "χέρι του Πεκίνου" θα δημιουργήσει σύντομα πολύ πιο σοβαρά προβλήματα για την Ευρώπη από τις μαζικές διαδηλώσεις στις ευρωπαϊκές πόλεις κατά των αναγκαστικών εμβολιασμών.
Το European Financial Review, το οποίο συλλέγει στοιχεία για την παρουσία του Μεσαίου Βασιλείου στον Παλαιό Κόσμο, προσφέρει μερικούς αριθμούς για να σκεφτείτε. Για παράδειγμα, το Εμπορευματικό Τρένο Κίνας-Ευρώπης (CEFT) έφτανε στην Ευρώπη μόνο δύο φορές την ημέρα πριν από έξι χρόνια- το 2020 έχει ήδη πραγματοποιήσει 12.406 ταξίδια. Αρχικά τα άδεια βαγόνια επέστρεφαν στο Μεσαίο Βασίλειο, αλλά τώρα οι Κινέζοι που ζουν κατά μήκος της Πρωτοβουλίας Ζώνης και Δρόμου (BRI) μπορούν να σερβίρουν φρέσκο σολομό Ατλαντικού από τη Νορβηγία, τον οποίο η CEFT προμηθεύει στην κινεζική αγορά από πέρυσι. Από το Νάρβικ, στον βορειότερο σιδηροδρομικό σταθμό της νορβηγικής ακτής, ένα κινεζικό τρένο μεταφέρει κοντέινερ με σολομό στη Χαπαράντα στα σύνορα Σουηδίας-Νορβηγίας και από εκεί μέσω Ρωσίας και Καζακστάν στη Σιάν, μια πόλη ηλικίας άνω των τριών χιλιάδων ετών. Δέκα ημέρες και ο νορβηγικός σολομός βρίσκεται στην Κίνα.
Η ροή των εμπορευμάτων αυξάνεται- τους τελευταίους έξι μήνες έχουν περάσει 7.377 εμπορευματικές αμαξοστοιχίες και από τις δύο πλευρές της διαδρομής.
Όταν η CEFT τράβηξε το πρώτο νήμα στο "Δρόμο του Μεταξιού" πριν από 10 χρόνια από το κέντρο παραγωγής αυτοκινήτων της Κίνας, το Chongqing, στο Duisburg της Γερμανίας, το πρώην κέντρο εξόρυξης χάλυβα και άνθρακα, η ανεργία εκεί ήταν στο 11%, σε σύγκριση με το 3% στη Γερμανία. Το Ντούισμπουργκ υπήρξε θύμα της βιομηχανικής αναδιάρθρωσης στη Γερμανία. Η μείωση της μεταποίησης, ωστόσο, δεν στέρησε από την πόλη τη γεωγραφική της θέση: το μεγαλύτερο ποτάμιο λιμάνι στον κόσμο στη συμβολή των ποταμών Ρήνου και Ρουρ, ένας μεγάλος κόμβος μεταφορών, ήταν απόλυτα κατάλληλο για να υποδέχεται τα τρένα εμπορευμάτων από την Κίνα και να στέλνει εμπορεύματα σε όλα τα μέρη της Ευρώπης μέσω νερού, σιδηροδρόμων και αυτοκινητοδρόμων.
Το Ντούισμπουργκ και το Γουχάν είναι πλέον δίδυμες πόλεις. Το Wuhan αποτελεί πλέον κόμβο μεταφορών στο CEFT και το Duisburg δέχεται καθημερινά τέσσερα από τα πέντε τρένα εμπορευμάτων από την Κίνα. Η παραλαβή, ο χειρισμός, η αποθήκευση και η αποστολή εμπορευμάτων μέσω του σιδηροδρομικού και ποτάμιου τερματικού σταθμού είναι ήδη από μόνη της μεγάλη επιχείρηση. Τώρα απασχολεί 50.000 άτομα αντί για 19.000, δηλαδή το 15% του εργατικού δυναμικού της πόλης. Περισσότερες από εκατό κινεζικές εταιρείες έχουν εγκατασταθεί εδώ- το συνηθισμένο ποτάμιο λιμάνι έχει μετατραπεί σε έναν τεράστιο ηπειρωτικό κόμβο logistics, ικανό να επηρεάσει την οικονομική κατάσταση στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη μέσω της πολυκαναλικής διανομής των εμπορευματικών ροών.
Περίπου 2.000 νέοι Κινέζοι φοιτητές φοιτούν στο Πανεπιστήμιο του Duisburg-Essen. Ο μεγαλύτερος αριθμός βρίσκεται στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Max Planck. Από πέρυσι, οι μαθητές του μαθαίνουν κινέζικα μαζί με γαλλικά και αγγλικά.
Ο "δρόμος του μεταξιού" που συνδέει τη Γερμανία με 50 κινεζικές πόλεις εκτείνεται πλέον σε 168 πόλεις σε 23 χώρες της Ασίας και της Ευρώπης. Από τις αρχές του 2021, έχουν περάσει περισσότερα από 40.000 τρένα. Η ραγδαία αύξηση της κίνησης αντικατοπτρίζεται αμέσως στο ρόλο που διαδραματίζουν οι πόλεις με ενδιάμεσο σταθμό στην οικονομία της περιοχής. Ενώ οι μικρές και απομακρυσμένες πόλεις ειδικεύονται μόνο στην εφοδιαστική, οι μεγαλύτερες πόλεις έχουν την ευκαιρία να αναπτυχθούν, να προσθέσουν θέσεις εργασίας και να αυξήσουν το βιοτικό επίπεδο.
Η διευρυνόμενη γεωγραφία του νέου Δρόμου του Μεταξιού αντιπροσωπεύει ένα τριπλό δίκτυο: από την Κίνα στην Ευρώπη, από την Ευρώπη στην Ασία και από την Κίνα στην Ασία. Το δίκτυο αυτό απορροφά πλήρως τον ευρασιατικό διάδρομο μεταφορών μέσω της Κεντρικής Ασίας και τον Υπερσιβηρικό Σιδηρόδρομο. Η CEFT και η BRI αποτελούν ένα ενιαίο έργο, με μια εμπορευματική σιδηροδρομική σύνδεση για τη μεταφορά κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά, και η πρωτοβουλία "Μία ζώνη, ένας δρόμος" έχει επενδύσει στην προθυμία των συμμετεχόντων στο έργο να ενισχύσουν το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.
Η μετάβαση από τις ακτές του Ειρηνικού στην Κίνα στον Ατλαντικό μέσω των δρομολογίων CEFT είναι ταχύτερη και φθηνότερη από ό,τι με άλλο τρόπο. Η Siying, μια κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικών ειδών, μετακόμισε από το Shenzhen στο Xi'an απλώς και μόνο επειδή μπορεί να στείλει στην Κεντρική Ασία μέσω της CEFT σε 15 ημέρες αντί για 40, επιτρέποντάς της να επεκτείνει την αγορά της από το Καζακστάν και το Κιργιστάν στη Γερμανία και τη Γαλλία. Και ένα τρένο εμπορευμάτων από τη Γάνδη του Βελγίου που μεταφέρει διακόσια αυτοκίνητα Volvo φτάνει στο Σιάν σε 16 ημέρες αντί για 40 ημέρες μέσω θαλάσσης. Η Ευρώπη επωφελείται από το γεγονός ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πελάτης στον πλανήτη, καταναλώνοντας το 23% της παγκόσμιας παραγωγής αγαθών και με ιδιαίτερη προθυμία - ευρωπαϊκή πολυτέλεια, καλλυντικά, γεωργιανά κόκκινα κρασιά, νορβηγικό σολομό...
Η πρωτοβουλία της ΕΕ "Παγκόσμια Συνδεδεμένη Ευρώπη" θα υπερασπιστεί φυσικά το σχέδιό της, αλλά ήδη η Γερμανία έχει περισσότερες πόλεις που συμμετέχουν στο CEFT από οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ. Η Άνγκελα Μέρκελ, η οποία αποχωρεί από την πολιτική σκηνή, κάνει εκστρατεία υπέρ των δεσμών με την Κίνα. "Τα "μεταξωτά νήματα" γίνονται όλο και πιο ισχυρά...
Ακόμη και αν το 90 τοις εκατό των εμπορευμάτων εξακολουθεί να ταξιδεύει από την Κίνα στην Ευρώπη και πίσω δια θαλάσσης και μόνο το 2,6 τοις εκατό των εμπορευματοκιβωτίων παίρνουν τα βαγόνια κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού, το σημαντικό είναι: αυτό δεν είναι εικονική επιχείρηση και δεν είναι μια απλή συζήτηση. Αυτό το εμπόριο φέρνει νέες θέσεις εργασίας, αναπτύσσει τις υποδομές και επιτρέπει στους Ευρωπαίους να κατανοήσουν καλύτερα τους Κινέζους. Χρόνο με το χρόνο, οι "μεταξωτές κλωστές" του CEFT ράβουν την Ευρώπη και τη ΛΔΚ όλο και πιο κοντά.
Λεζάντα: REUTERS/Thomas Peter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου