Παράξενος τίτλος, θα σκεφθεί κάποιος. Τι σχέση μπορεί να έχει ο αστικός κόσμος και οι επαναστάσεις που τον γέννησαν με τη θρησκεία; Η ‘διδακτέα ιστορία’ μας λέει ότι ήταν ακριβώς ο αστικός κόσμος που στράφηκε εναντίον της θρησκείας ή ορθότερα, που δημιούργησε τις εκκοσμικευμένες κοινωνίες. Είναι αλήθεια ότι έχει επικρατήσει αυτή η άποψη και τούτο συμβαίνει λόγω της οικονομιστικής και κοινωνιολογικής ερμηνείας των ιστορικών διαδικασιών, μια που αυτό είναι συνήθως το μοντέλο έρευνας που εφαρμόζεται. Έτσι μαθαίνουμε λοιπόν πως οι επαναστάσεις του 18ου αιώνα ήταν αστικές, δηλαδή οικονομικά και κοινωνικά ταξικές. Ασφαλώς, δεν αρνούμαστε τον ρόλο των κοινωνικών και οικονομικών μετασχηματισμών στη διαμόρφωση των πολιτικών συμβάντων, όμως δεν υπάρχουν μόνον αυτοί. Παράλληλα με αυτούς και κάποιες φορές πριν από αυτούς, άλλοι παράγοντες επιδρούν στη διαμόρφωση των πολιτικών εξελίξεων.
Απ’ την αρχή του 18ου αιώνα, διάφορες δοξασίες που περιελάμβαναν στοιχεία μεσαιωνικού μυστικισμού, εβραϊκής Καμπαλά, αρχαίου παγανισμού και γνωστικισμού (ο απόηχος των Καθαρών, Βογόμιλων κλπ) και μέχρι τότε κυκλοφορούσαν ως ένα υπόγειο αφανές ρεύμα, διοχετεύτηκαν μέσα στις νέο- σχηματιζόμενες μασονικές στοές. Στην ουσία βέβαια, ο βασικός πυρήνας αυτής της απόκρυφης θρησκείας των στοών ήταν ο γνωστικισμός, ‘γαρνιρισμένος’ όμως με τα άλλα στοιχεία που αναφέραμε προηγουμένως.
Στηριζόμενες σε αυτό το πιστεύω, οι στοές και άλλες παρεμφερείς οργανώσεις άρχισαν να
επεξεργάζονται μία ολοκληρωμένη άποψη, ένα σχέδιο για την επιβολή μιας ριζικής θρησκευτικής, πολιτικής και κοινωνικής αλλαγής ή καλύτερα ανατροπής. Όσον αφορά την οικονομία είναι διαπιστωμένο ότι στη Γαλλία οι αστικές οικονομικές δραστηριότητες ασκούνταν μια χαρά πριν το ξέσπασμα της επανάστασης του 1789. Συνεπώς, δεν υπήρχε μία οικονομική ανάγκη που ώθησε προς την επανάσταση. Ενδεικτικό της όλης κατάστασης είναι και το γεγονός ότι ένας αριθμός αριστοκρατών συμμετείχε στην επαναστατική προετοιμασία (πχ ο Louis Philippe II, o Δούκας της Ορλεάνης). Επίσης, μετά την επανάσταση, οι κατοικίες και οι ιδιοκτησίες των ευγενών δεν πειράχτηκαν. Αν δηλαδή ήσουν οπαδός αυτού του νέου ρεύματος, της νέας κεκαλυμμένης θρησκείας, δεν είχες λόγο να φοβάσαι, ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη στην οποία ανήκες. Μόνον οι βασιλικοί τάφοι βεβηλώθηκαν.
H εορτή του Υπέρτατου Όντος |
Στις 8 Ιουνίου (20 Pratile) του 1794, έναν μήνα και είκοσι ημέρες πριν να σκοτωθεί, ο Maximilien Robespierre οδήγησε την εορτή – που αυτός θέλησε- αφιερωμένη στο Υπέρτατο Όν. Στους δρόμους του Παρισιού παρέλασαν άρματα και πρόσωπα, όπως διηγείται ο Henri Guillemin στο ενδιαφέρον βιβλίο του με τίτλο 'Robespierre, politique et mystique'. υπήρχε ενθουσιασμός καθώς είχε διαδοθεί η πεποίθηση ότι η ‘Εορτή του Θεού’ θα έκλεινε την περίοδο του Τρόμου. Στην εορτή, δόθηκε στις φλόγες μία μεγάλη χάρτινη κούκλα που αντιπροσώπευε τον αθεϊσμό, ανθοδέσμες από τριαντάφυλλα και μαργαρίτες εναποθέτονταν από τους βουλευτές της Συνέλευσης, χοροί τραγουδούσαν τον ύμνο του Υπέρτατου Όντος, που -αν και απευθυνόταν στον Παγκόσμιο Θεό- περιείχε αναφορές στο Θεό του Ισραήλ και στο Λούθηρο και τον Καλβίνο ως πρόδρομους μιας αληθινής θρησκείας. Ήταν η πρώτη εορτή του Ντεϊσμού στην ιστορία της ανθρωπότητας και γι’ αυτό, αν και δεν συνεχίστηκε, αποτελεί ένα γεγονός εξαιρετικής σημασίας.
Η οντότητα Orc |
Γ) Η οντότητα Orc που απεικονίζεται στην τελευταία εικόνα του άρθρου, είναι ένας από τους χαρακτήρες της περίπλοκης μυθολογίας του William Blake. Μία εκπεσούσα φιγούρα, ο Orc είναι η ενσάρκωση της εξέγερσης και αντιτίθεται στον Urizen, την ενσάρκωση της παράδοσης. Στο εικονογραφημένο βιβλίο του Blake, America a Prophecy, ο Orc περιγράφεται από το μυθικό αντίπαλό του, τον ‘Άγγελο του Albion’ ως ‘εραστής της άγριας εξέγερσης και παραβάτης του νόμου του Θεού’. Συμβολίζει το πνεύμα της εξέγερσης που προκάλεσε τη Γαλλική Επανάσταση. Ο William Blake επηρεασμένος από τους γνωστικούς και μασονικούς μύθους, βλέπει τον Orc ως μία θετική οντότητα που εξεγείρεται ενάντια στους παραδοσιακούς νόμους του Θεού-Δημιουργού (Urizen).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου