Το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το Ισραήλ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την νέα εμπορική διαδρομή τους.
Το
συνεχόμενο κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ από την περασμένη Τρίτη,
προκάλεσε οικονομική καταστροφή και μπορεί να δικαιολογήσει την νέα
προτεινόμενη εμπορική διαδρομή μεταξύ των ΗΑΕ και του Ισραήλ - ειδικά αφού ο Αιγύπτιος Πρόεδρος παραμένει σιωπηλός για το θέμα.
Το
πλοίο «Ever Given» βάρους 200.000 τόνων και ίσου μεγέθους με το Empire
State Building, βρέθηκε στη διώρυγα του Σουέζ, εμποδίζοντας τη μεταφορά
εμπορευμάτων αξίας 10 δισεκατομμυρίων ημερησίως, μετά από μια περίεργη
διαδρομή στην
Ερυθρά Θάλασσα.
Προς
το παρόν δεν είναι σαφές πώς προκλήθηκε αυτό το άνευ προηγουμένου
φράξιμο και αναμένεται η διερεύνηση του περιστατικού. Ωστόσο, άσχετα από
το συμπέρασμα στο οποίο θα καταλήξουν οι μελλοντικές έρευνες για το τι
προκάλεσε αυτήν την εμπορική καταστροφή, αυτό που είναι ήδη κατανοητό,
είναι μερικές από τις πιθανές επιπτώσεις αυτού του συμβάντος.
Υπήρξαν
κάποιες εικασίες σχετικά με το γεγονός ότι το περιστατικό
χρησιμοποιείται ως επιχείρημα των εταιρειών για να εξαρτώνται από
διαφορετικές διαδρομές εφοδιασμού, οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν
την παραμονή των Κινέζων σε τέτοια δρομολόγια. Αλλά ίσως αυτό που είναι
πιο ανησυχητικό, είναι αυτή η αλλαγή που ήδη συζητείται για τις εμπορικές διαδρομές.
Ορισμένοι
αναλυτές εικάζουν ότι νέες εμπορικές διαδρομές στο Βορρά, από τη Ρωσία
στην Ευρώπη, μποροούν να χρηιμοποιούνται συχνότερα. Ωστόσο, αυτό θα
τοποθετούσε υπερβολική δύναμη στα χέρια ενός εχθρικού προς τη Δύση,
κράτους. Αντ 'αυτού, είναι πολύ πιθανό ότι θα δούμε αυτό το συμβάν στο
Σουέζ να χρησιμοποιείται για ένα διαφορετικό σκοπό, που έχει σχέση με τα
σχέδια του Ισραήλ και των ΗΑΕ.
Η επερχόμενη απειλή για την οικονομία της Αιγύπτου από το Ισραήλ και τα ΗΑΕ
Η
διώρυγα του Σουέζ επιφέρει έσοδα ύψους περίπου 5,5 δισεκατομμυρίων
ετησίως για την αιγυπτιακή οικονομία και αποτελεί πηγή εθνικής
υπερηφάνειας για τους Αιγύπτιους, λόγω των πολέμων που διεξήχθησαν
προκειμένου να αποκατασταθεί η κυριαρχία τους σε αυτή. Η διώρυγα παρέχει
επίσης την γρηγορότερη δυνατή διαδρομή προς την Ευρώπη από την Ασία,
άνευ ανταγωνισμού από αυτήν την άποψη, επιτρέποντας τη μεταφορά
εμπορευμάτων έως το λιμάνι Said και στη συνέχεια σε όλη τη Μεσόγειο.
Ο
Αιγύπτιος δικτάτορας Αμπντέλ-Φατεχ Σίσι είχε επεκτείνει τη διώρυγα του
Σουέζ το 2015, υποσχόμενος τον διπλασιασμό των εσόδων της αιγυπτιακής
οικονομίας, αλλά δυστυχώς αυτή η αύξηση των εσόδων δεν πραγματοποιήθηκε
ποτέ. Στην πραγματικότητα αυτό το φράξιμο που μόλις συνέβη, είναι σαν
ένα χαστούκι στον Αιγύπτιο ηγέτη μετά από την αποτυχία του να υλοποιήσει
τις προβλέψεις για το πώς τα επεκτατικά σχέδια του θα ωφελούσαν τη
χώρα.
Τώρα,
φαίνεται ότι είναι η ώρα για ένα ακόμη χαστούκι. Αλλά αυτή τη φορά, δεν
έχει καμία σχέση με τα αποτυχημένα έργα του Σίσι αλλά με τους συμμάχους
του, το Ισραήλ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Από
την υπογραφή της περσινής συμφωνίας εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ
Ισραήλ και ΗΑΕ, έχουν δρομολογηθεί σχέδια για έναν νέο αγωγό, ο οποίος
θα ανταγωνίζεται τη διώρυγα του Σουέζ. Το Ισραήλ έχει υπογράψει συμφωνία
για τη δημιουργία μιας νέας εμπορικής διαδρομής με τα ΗΑΕ, η οποία θα
μεταφέρει πετρέλαιο από τα Εμιράτα μέσω του Ισραήλ, στην Ευρώπη. Το πετρέλαιο αντί μέσω του Σουέζ, θα μεταφέρεται μέσω των Στενών του Τιράν και μέχρι το λιμάνι της πόλης Eilat. Από το λιμάνι της πόλης Eilat στην Ερυθρά θάλασσα στο νότιο Ισραήλ, το πετρέλαιο θα μεταφέρεται στη συνέχεια μέσω ενός αγωγού, προς το λιμάνι της πόλης Ashkelon στη Μεσόγειο.
Σύμφωνα
με τον επικεφαλής της Αιγυπτιακής Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, τον
Οσάμα Ραμπί, αυτό το πρότζεκτ μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ είναι πηγή
ανησυχίας.
Ο Ράμπι δήλωσε τον Ιανουάριο, ότι η κυκλοφορία μέσω της διώρυγας του Σουέζ θα μπορούσε να μειωθεί έως και 16%
λόγω της πρόσφατης συμφωνίας για τον αγωγό μεταξύ ΗΑΕ και Ισραήλ. Αυτό
οφείλεται ιδιαίτερα ότι η νέα ανταγωνιστική πύλη από την Ασία προς την
Ευρώπη , είναι συντομότερη από τη διαδρομή μέσω του Σουέζ και
επίσης κοστίζει λιγότερο.
Ίσως
η πιο ενδιαφέρουσα πτυχή αυτού του φραξίματος της διώρυγας του Σουέζ,
είναι το ότι τονίζει το πλεονέκτημα που θα προσφέρει η ισραηλινή
εμπορική διαδρομή. Είναι ενδιαφέρον ότι στις 5 Σεπτεμβρίου 2020 το Foreign Policy Magazine επεσήμανε ότι:
«Το
πλεονέκτημα του αγωγού έναντι του Σουέζ είναι η ικανότητα των λιμανιών
στις πόλεις Ashkelon και Eilat, να φιλοξενούν τα γιγαντιαία σούπερ
τάνκερ που κυριαρχούν σήμερα στη μεταφορά του πετρελαίου, αλλά είναι
πολύ μεγάλα για να χωρέσουν εντός της διώρυγας.»
Ένα
μελλοντικό σχέδιο του Ισραήλ για μία άλλη εμπορική διαδρομή που
ονομάζεται New Hejaz Railway, η οποία θα συνδέει άμεσα τα ΗΑΕ, τη
Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ, αποτελεί επίσης απειλή για τα έσοδα της
διώρυγας του Σουέζ, καθώς παρέχει μια άλλη εναλλακτική διαδρομή προς τη
Μεσόγειο, μέσω του Ισραήλ .
Επιπλέον
στην ήδη περίπλοκη κατάσταση προστίθεται και το ότι η Αίγυπτος έχει
συνάψει ναυτική συνεργασία με την Κίνα, στα πλαίσια της πρωτοβουλίας
«New Silk Road». Αν και αυτό εξασφαλίζει στην Αίγυπτο ότι θα διατηρηθεί η
μεγάλη χρήση της διώρυγας του Σουέζ, προκαλεί επιπλέον εντάσεις με τη
Δύση η οποία επιδιώκει να υπονομεύσει την Κίνα.
Η
προσπάθεια των ΜΜΕ να προακαλέσουν συζητήσεις σχετικά με τις
εναλλακτικές εμπορικές διαδρομές και αλυσίδες εφοδιασμού είναι
ενδιαφέρουσα, υποδεικνύοντας ότι οι δυτικές χώρες ενδιαφέρονται να
αξιοποιήσουν στο έπακρο το φράξιμο του Σουέζ. Αν μη τι άλλο, δείχνει ότι
εκμεταλλεύονται αυτή την κρίση, πράγμα που καταδεικνύει την
πολιτικοποίηση αυτού του συμβάντος.
Μέχρι
στιγμής, δεν έχουμε ιδέα τι ακριβώς οδήγησε σε αυτό το χαοτικό συμβάν,
αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο· μπορούμε να δούμε πώς θα χρησιμοποιηθεί η
κατάσταση από τους διεθνείς παίκτες. Προς το παρόν, το να κάνουμε
εικασίες για το πώς συνέβη το φράξιμο του Σουέζ θα ήταν μια άκαρπη
προσπάθεια, καθώς υπάρχει έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων για την
υποστήριξη όλων των διαθέσιμων θεωριών που έχουν εκφραστεί.
Αυτό
που είναι σημαντικό ωστόσο, είναι να κατανοήσουμε το πώς θα
χρησιμοποιηθεί αυτή η κατάσταση, από ποιον, και ποιος επωφελείται από
αυτήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου