Αλλά
ενώ τα εθνικά συστήματα ταυτοποίησης μπορεί να είναι εξαιρετικά
προβληματικά, η οικοδόμησή τους στο Blockchain θα μπορούσε να είναι
καταστροφική.
To Blockchain είναι βασικά μια
λογιστική τεχνολογία
που έχει σχεδιαστεί για την παρακολούθηση και τον εντοπισμό ψηφιακών
περιουσιακών στοιχείων μέσω ενός αμετάβλητου καθολικού (= μητρώου)
συναλλαγών.
Τα συστήματα ταυτοποίησης που βασίζονται στο
Blockchain αντιμετωπίζουν την ταυτότητα ομοίως ως ένα συναλλακτικό,
μαθηματικό πρόβλημα.
Όσο περισσότερες είναι οι συναλλαγές, τόσο πιο κερδοφόρο είναι το δίκτυο.
Υπάρχουν
επίσης σοβαρές ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των
δεδομένων με την καταγραφή όλων αυτών των μεταδεδομένων.
Παρόλο
που οι υποστηρικτές της βασισμένης στο Blockchain ταυτοποίησης
ισχυρίζονται ότι αυτές οι ανησυχίες είναι αβάσιμες εάν το σύστημα
σχεδιαστεί σωστά και τα έγγραφα ταυτότητας διατηρούνται
εκτός καθολικού(= μητρώου),
οι κίνδυνοι των μεταδεδομένων σε αυτό το πλαίσιο είναι καλά τεκμηριωμένοι.
Ο ίδιος ο Χόσκινσον παραδέχεται τους κινδύνους των συστημάτων ταυτοποίησης βάσει Blockchain,
λέγοντας οτι:
«Καθεστώτα όπως η Κίνα ή η Σαουδική Αραβία έχουν ένα επαχθές ιστορικό
πολύ σημαντικών θεσμικών παραβιάσεων... Εκεί, δεν έχει νόημα να
εφαρμοστούν λύσεις Ταυτοτήτων ή λύσεις με βάση το Blockchain, διότι
υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αυτές οι λύσεις να γίνουν αντικείμενο
κατάχρησης και να χρησιμοποιηθούν ως όπλα κατά του πληθυσμού».
Αλλά
πόσο αφελές είναι να αγνοούμε τους ίδιους κινδύνους στην Αιθιοπία ή
αλλού. Πόσο αφελές είναι να πιστεύουμε ότι τα καθεστώτα δεν θα
ανατραπούν ή ότι οι πολιτικοί άνεμοι δεν θα αλλάξουν.
Ένα
σύστημα που μπορεί εύκολα να καταχραστεί ή να χρησιμοποιηθεί ως όπλο
οπουδήποτε, αποτελεί απειλή παντού. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν ήδη
ενδείξεις ότι οι πληροφορίες ταυτότητας χρησιμοποιούνται για τη
στόχευση πληθυσμών στη σύγκρουση στο Tigray.
Φανταστείτε
τώρα τις επιπτώσεις ενός εθνικού συστήματος ταυτοποίησης που βασίζεται
σε ένα αμετάβλητο μητρώο - που καθοδηγείται από εμπορικά κίνητρα και
λειτουργεί από υπεράκτιους οργανισμούς.
Ο Χόσκινσον λέει ότι η αποστολή του είναι να δώσει στους πολίτες της Αφρικής τον έλεγχο της ζωής τους.
Στην πραγματικότητα, όμως, τα σχέδιά του για την Αιθιοπία μοιάζουν κρυφο-αποικιακά. Όπως
εξηγεί
ο ερευνητής Pete Howson, «οι πρωτοπόροι οργανισμοί δεν έλκονται από τα
εύθραυστα κράτη επειδή θέλουν να διορθώσουν αυτά τα πράγματα. Η φτώχεια
και η διαφθορά είναι οι ιδανικές συνθήκες για τους επιχειρηματίες που
εξερευνούν ευκαιρίες για την απόσπαση πόρων από ευάλωτες κοινότητες».
Ή, όπως
διατύπωσε με μεγάλη γλαφυρότητά ο κοινωνιολόγος Ruha Benjamin,
«οι περισσότεροι άνθρωποι είναι αναγκασμένοι να ζουν μέσα στη φαντασία
κάποιου άλλου. Και ένα από τα πράγματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε
είναι πως οι εφιάλτες που πολλοί άνθρωποι αναγκάζονται να υποστούν,
είναι η κρυφή όψη μιας φαντασίωσης της ελίτ για την αποτελεσματικότητα,
το κέρδος και τον κοινωνικό έλεγχο».
Φυσικά,
ο Hoskinson δεν είναι ο μόνος. Ακριβώς όπως όταν ο πρώηνηθοποιός -και
αστέρας των Mighty Ducks- μετατράπηκε σε ευαγγελιστή των
κρυπτονομισμάτων, Brock Pierce εγκαταστάθηκε στο Πουέρτο Ρίκο μετά την
καταστροφή από τον τυφώνα Μαρία ή όπως όταν ο 27χρονος Αμερικανός
επενδυτής Βitcoin, ονόματι Jack Mallers, έπεισε τον αυταρχικό πρόεδρο
του Ελ Σαλβαδόρ να καταστήσει το Βitcoin ως νόμιμο μέσο πληρωμής στη
χώρα και δεν ζητήθηκε η γνώμη των τοπικών πληθυσμών.
Στην πραγματικότητα, υπάρχουν ενεργές και συνεχιζόμενες διαμαρτυρίες και αντιστάσεις στο Ελ Σαλβαδόρ και στο Πουέρτο Ρίκο.
Καθώς
η σύγκρουση μαίνεται στην Αιθιοπία, οι λάτρεις της Cardano ανησυχούν
για το αν θα διακόψει τα σχέδια ανάπτυξης του δικτύου ή θα μειώσει την
αξία των κρυπτονομισμάτων τους.
Όσον αφορά την κοινωνία των
πολιτών, θα πρέπει να ανησυχούμε για τις επιπτώσεις των συστημάτων
ταυτότητας που βασίζονται στo Blockchain - και τα συμφέροντα που τα
προωθούν σε όλο τον κόσμο.
Το πιο σημαντικό, θα πρέπει να
αντισταθούμε στην παρόρμηση να εξετάζουµε στενά τα τεχνικά περιγράµµατα
µιας συγκεκριµένης τεχνολογίας ή ενός συστήµατος.
Αντίθετα,
θα πρέπει να αµφισβητήσουµε τις υποβόσκουσες φαντασιώσεις που το
διαµορφώνουν, φροντίζοντας να αναρωτηθούµε ποιανού τη φαντασία
αντιπροσωπεύει.
___
Η
Elizabeth M. Renieris είναι συνεργάτιδα στο Carr Center for Human
Rights Policy του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ για θέματα τεχνολογίας και
ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συνεργάτιδα στο Digital Civil Society Lab του
Πανεπιστημίου Στάνφορντ και συνεργάτιδα στο Berkman Klein Center for
Internet and Society.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου