Κωστής Χριστοδούλου
Οι εξαγορές ελληνικών εταιριών στα χρόνια της ύφεσης έχουν πέσει στο ναδίρ. Περισσότερες είναι οι αποεπενδύσεις παρά οι επενδύσεις ξένων στην Ελλάδα. Πέρα από τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που δημιουργεί η κρίση, οι υπόλοιπες κινήσεις που έγιναν ήταν στοχευμένες και στρατηγικές. Στην τελευταία αυτή κατηγορία συμπεριλαμβάνονται και οι κινήσεις Γερμανών επενδυτών και επιχειρήσεων σε ελληνικές start up και εφαρμογές.
Τελευταίο "χτύπημα" η εξαγορά της Deliveras.gr από τον γερμανικό κολοσσό Delivery Hero o οποίος έχει καταφέρει, αν και δημιουργήθηκε μόλις το 2011, να "χτίσει" ένα δίκτυο, κυρίως μέσω εξαγορών που ξεπερνάει τα όρια της Ευρώπης.
Στην Ελλάδα ελέγχει σχεδόν το σύνολο της αγοράς των
εφαρμογών παραγγελιών μίας και το 2015 είχε εξαγοράσει την κορυφαία του χώρου, την e-food.gr. Mέσω καραμπόλας βρέθηκε να ελέγχει και την clickdelivery.gr η οποία είχε εξαγοραστεί από την τουρκική yemeksepeti η οποία και αυτή το 2015 εξαγοράστηκε από την γερμανική εταιρεία.
Η σημαντικότερη όμως και πλέον πολύκροτη εξαγορά ελληνικής start up από Γερμανούς ήταν αυτή που πραγματοποιήθηκε πέρυσι και αφορά στην απόκτηση της Taxibeat (σ.σ. πλέον Beat) από την My Taxi της Daimler AG. Με 10 εκατομμύρια χρήστεςσε πάνω από 70 πόλεις σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική και 120.000 συνεργαζόμενους οδηγούς ταξί, η My Taxi είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην Ευρώπη στην συγκεκριμένη κατηγορία ενώ χάρη στην Beat επεκτάθηκε και στην αγορά της Νοτίου Αμερικής.
Μερικούς μήνες νωρίτερα, τον Ιούλιο του 2017 είχε προηγηθεί η εξαγορά της Quizdom από την γερμανική Friends4Media, λίγο μετά από την επέκταση της πρώτης στην αγορά της Γερμανίας. Η εφαρμογή που ξεκίνησε το 2014 είχε ήδη καταφέρει πριν εξαγοραστεί να έχει "κατεβεί" στα μισά και πλέον smartphones (πάνω από 2 εκατ. συσκευές) στην Ελλάδα και να γίνει πετυχημένο τηλεπαιχνίδι. Για την Friends4Media η κίνηση αυτή ήταν η πρώτη η οποία την έβγαζε εκτός συνόρων Γερμανίας.
Τον Σεπτέμβριο του 2016 μία ακόμη ελληνική start up περνούσε σε γερμανικά χέρια. Ο λόγος για την Avocarrot η οποία εξαγοράστηκε από την Glispa. Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει τότε το εξειδικευμένο και έγκυρο site startupper.gr, η Avocarrot, με γραφεία σε Αθήνα και Σαν Φρανσίσκο, πλατφόρμα όπου γίνεται προγραμματιστικά αγοραπωλησία διαφήμισης φέρεται να πωλήθηκε έναντι 20 εκατ. ευρώ στην Glispa Global Group. H τελευταία με έδρα το Βερολίνο και γραφεία σε αρκετά σημεία του πλανήτη διαχειρίζεται δισεκατομμύρια διαφημίσεις μηνιαίως ενώ το 2014 είχε κατακτήσει τον τίτλο της ταχύτερα αναπτυσσόμενης τεχνολογικής εταιρείας στην Γερμανία.
Από τις κινήσεις των Γερμανών προκύπτει ότι στόχος τους είναι να δημιουργήσουν το αντίπαλο δέος απέναντι στην Σίλικον Βάλεϊ. Ουσιαστικά να κυριαρχήσουν στην Ευρώπη στον τομέα των νέων τεχνολογιών και στην συνέχεια να "χτυπηθούν" με τους Αμερικανούς στις υπόλοιπες αγορές του κόσμου. Καθώς η Ελλάδα βρίσκεται γεωγραφικά πιο κοντά στο ραντάρ των δυναμικών επιχειρήσεων της είναι πιο εύκολο για αυτή να εντοπίζει επιχειρηματικές ευκαιρίες και start up οι οποίες προσφέρουν προστιθέμενη αξία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου