Φωτεινή Μαστρογιάννη
Οικονομολόγος, Καθηγήτρια ΜΒΑ
Στα πλαίσια ελέγχου της κοινής γνώμης χρησιμοποιούνται διάφοροι τρόποι και τεχνικές που προέρχονται από την επιστήμη της ψυχολογίας και του μάρκετινγκ.
Ο έλεγχος αυτός εμπεριέχει και την ψυχολογική κακοποίηση που συμβαίνει όταν ένα άτομο ή ομάδα ατόμων προσπαθεί να επηρεάσει τους άλλους μέσω του ελέγχου της πληροφορίας, του εξαναγκασμού των επιλογών, του κατακερματισμού της ταυτότητας του ατόμου αλλά και με τη συνεχή ψυχολογική υποβάθμιση του ατόμου για την επίτευξη της καλύτερης χειραγώγησής του.
Ιδιαίτερα το θέμα της υποβάθμισης του ανθρώπου και ενός ολόκληρου λαού αποτέλεσε και αντικείμενο της ψυχοπολιτικής η οποία ορίστηκε ως η τέχνη και επιστήμη επιβολής στη σκέψη των ανθρώπων και των μαζών αλλά και στην κατάκτηση των εχθρικών εθνών μέσω «πνευματικής θεραπείας».
Η υποβάθμιση των ατόμων και λαών έχει, σύμφωνα με την ψυχοπολιτική, συγκεκριμένα στάδια. Στο πρώιμο στάδιο ο λαός δέχεται συνεχή επίθεση και το άτομο πείθεται ότι δεν έχει και δεν πρέπει να έχει ατομικότητα. Όποιος επιδείξει ατομικά χαρακτηριστικά και