Τον Μάρτιο του 1826 ο Κολοκοτρώνης και ο Ζαΐμης απευθύνονται από κοινού στον Ρώμα και τον Δραγώνα. Με κάποια έκπληξη διαπιστώνουν ότι ενώ κατάφεραν να περιορίσουν πολύ «το του Γαλλικισμού δένδρον» βλέπουν «αίφνης αναφυόμενον άλλο, του οποίου οι κλάδοι επαυξανόμενοι εξαπλούνται μάλιστα εις την Στερεάν Ελλάδα». Διαπιστώνουν ότι την θέση του Γαλλικισμού παίρνει ο Ρωσισμός, ενώ δεν κατονομάζουν όσους τον προωθούν: «οι μυσταγωγοί του νεοφανούς τούτου κόμματος δεν ενεφανίσθησαν προς ουδένα εξ ημών εισέτι». Μετά τα μέσα του 1826 η σύμπραξη Κολοκοτρώνη και Ζαΐμη θα υποστεί ρήξη. Στις αρχές του 1827 η Εθνοσυνέλευση προσπαθεί να ξεκινήσει ταυτόχρονα σε δυο διαφορετικά μέρη. Ο Κολοκοτρώνης θα προσεταιριστεί τον Κουντουριώτη ώστε να μην συμπράξει με τον Ζαΐμη και, τελικά, η ενιαία Συνέλευση της Τροιζήνας θα καταλήξει στην λύση «Καποδίστριας».
Η πορεία προς την συνέχεια της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης (το 1827) περιλαμβάνει αιτήσεις προστασίας προς την Γαλλία και την Ρωσία, έντονο διπλωματικό παρασκήνιο Ρωσίας-Αγγλίας-Γαλλίας, έντονο εσωτερικό πολιτικό παρασκήνιο για την ανάδειξη του Καποδίστρια, αντικατάσταση των Κολοκοτρώνη – Μιαούλη από τους Church – Cochrane, δράση των δυο τελευταίων εναντίον του Καραϊσκάκη. Με τα τελευταία μετρητά του β΄ δανείου ο Cochrane θα προσπαθήσει να διαλύσει τον στρατό του Καραϊσκάκη υπέρ ενός στρατοπέδου στον Πόρο. Ο χρόνος βιάζει για στρατιωτικές εξελίξεις πριν από την συνάντηση στο Λονδίνο, οπότε ο Καραϊσκάκης θα δολοφονηθεί ώστε να εκμηδενιστεί ο κίνδυνος μιας -έστω μερικής- επιτυχίας στην αποστολή αυτοκτονίας που διατάσσει κατά του Κιουταχή ο επικεφαλής του ελληνικού στρατού ναύαρχος Cochrane. Η παράδοση της Ακρόπολης ισοδυναμεί με την εκχώρηση της Στερεάς στον Σουλτάνο και η ημιτελής Ναυμαχία στο Ναυαρίνο είναι το μέγιστο που θα επιτύχει ο διεθνής τεκτονικός παράγων υπέρ του οποίου εργάζεται η Ε.Ζ. και ο Ρώμας. Για μια πληρέστερη κατανόηση των πολιτικών που εφαρμόζουν οι αντίπαλες πλευρές να συμπληρώσουμε: Ο Καποδίστριας, υποβοηθούμενος από τον ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1828-29, θα ανακαταλάβει την Στερεά και θα υποχρεωθεί να εξαγοράσει την Εύβοια [Ας θυμηθούμε την υπόθεση της Αν. Ρούμελης από την πρώτη και δεύτερη περίοδο του Ανδρούτσου, εναντίον του οποίου δρούσε ασταμάτητα η παράταξη της Αθηνάς. Ας θυμηθούμε την υπόθεση της Δ. Ρούμελης από την περίοδο του Βαρνακιώτη, του Πέτα και του Καραϊσκάκη για τις οποίες ευθύνεται και πάλι η Αθηνά].
Συνοψίζοντας, η Αίτηση Προστασίας στην Αγγλία και η αναίμακτη απομάκρυνση του Κουντουριώτη (Μαυροκορδάτου-Κωλέττη) από την εξουσία αποτελεί μια δεύτερη επιτυχημένη Επανάσταση. Ο δρόμος για την επανάκαμψη της Ρωσίας και την άφιξη του Καποδίστρια είχε ανοίξει από το Λονδίνο μέσω Ζακύνθου. Ο συντονισμός, η σύνεση, η μετριοπάθεια και η προσποίηση είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στο εσωτερικό μέτωπο. Θύματα στην πορεία αυτή ήταν η Ρούμελη και ο Καραϊσκάκης.
3. Ρώμας και Καποδίστριας. Αναγέννηση της Ελλάδας ή Ανεξαρτησία της Γραικίας;
|
Το οικόσημο και η υπογραφή του Δ. Ρώμα με τις τεκτονικές σημάνσεις |
Ένα βασικό ερώτημα προκύπτει: Εργάστηκε τελικά ο Ρώμας υπέρ της ανάδειξης του Καποδίστρια; Και μόνον από τον ρόλο του Κολοκοτρώνη η απάντηση είναι «ναι». Το όνομα του Ρώμα είχε ακουστεί ως ενός ακόμα υποψηφίου κυβερνήτη το 1827. Είναι σαφές ότι ο ίδιος δεν προώθησε την υποψηφιότητά του. Εξίσου βέβαιη μπορούμε να θεωρήσουμε την υποκριτική έκρηξη του Ρώμα, όταν διαπιστώνει το 1827 πως ο Κολοκοτρώνης κινείται στην ρωσική γραμμή και έξω από την Αίτηση Προστασίας προς την Αγγλία. Ο Τρικούπης ειρωνεύεται την υποψηφιότητα του Ρώμα, λέγοντας πως τον πρότεινε ο συνεργαζόμενος μαζί του Κολοκοτρώνης. Ο Χιώτης, αν και παρέλειψε τα περισσότερα ουσιώδη στην νεκρολογία του Ρώμα, έκρινε πως έπρεπε να αναφέρει την προτροπή του Ζακύνθιου κόμη προς τους οπλαρχηγούς να προτιμηθεί ο Καποδίστριας κατ’ εκλογήν (αντίστοιχη δήλωση έκανε ο μ. Ιγνάτιος -με το δικό του ύφος- απαντώντας στον Τρικούπη). Η αναφορά αυτή δεν θα είχε κανένα νόημα, αν δεν υπήρχαν τεκμήρια που συνέδεαν τους δυο Επτανήσιους κόμητες σ’ ένα απόκρυφο επαναστατικό σχέδιο (ο Χιώτης αναφέρει συνάντηση Καποδίστρια-Ρώμα στην Ιταλία, από την οποία προκύπτει η αίτηση προστασίας στην Αγγλία). Μάλιστα, ο Ρώμας καταγράφει την σταθερή παρουσία του στην Επανάσταση από την εποχή του Ρήγα ως την συνταγματική περίοδο του Όθωνα. Συνεπώς, αν και δύσκολο, είναι δυνατόν να βρεθούν τεκμήρια. Και τα τεκμήρια αυτά δεν φανερώνουν έναν άνθρωπο ασταθή και μεταβαλλόμενο, αλλά προσηλωμένο σ’ έναν πάγιο, προϋπάρχοντα στόχο. Ένα υπερεθνικό ελληνικό κράτος, στο οποίο η υπερεθνική διάσταση δεν είναι άλλη από το χριστιανικό έθνος των ορθοδόξων. Ως ένα σημείο τουλάχιστον όλοι συμφωνούν ότι επαναστατούν οι Έλληνες. Όμως οι «Έλληνες» ορίζονται διαφορετικά από κάθε πλευρά. Όπως ο Καποδίστριας, έτσι και ο Ρώμας αποτελεί έναν δυσεξήγητο, βασικό κρίκο μέσα στην Επανάσταση, όπως την ερευνά και την καταγράφει το ελληνικό Πανεπιστήμιο του 20ου αιώνα. Η δυσκολία δεν βρίσκεται τόσο στον αντικειμενικό παράγοντα του αθόρυβου παρασκηνίου και των «ασυνήθιστων» υπερεθνικών λογικών στα οποία δρουν αμφότεροι. Βρίσκεται στην ισχυρή προκατάληψη που αναφέραμε. Αν τα τεκμήρια φανερώνουν μια ριζική αναδιάταξη της Επανάστασης, μια ρήξη τόσο με την «δημοκρατική Επανάσταση» όσο και με την «Επανάσταση του εθνικού χριστιανισμού», τότε «η Επανάσταση του χριστιανικού έθνους» πρέπει να υποβαθμιστεί, να μεταλλαχθεί, ακόμη και να εξαφανιστεί, ώστε να μείνει αλώβητο το υποστηρικτικό δόγμα της νεωτερικής εθνικής ευρύτητας έναντι της παραδοσιακής εθνικής στενότητας, να μείνει αλώβητο το παράλογο ερμηνευτικό σχήμα του εμφυλίου, ανεξήγητη η δίωξη της Φιλικής Εταιρείας και …κομήτες οι κόμητες της Επανάστασης.
Για την παραδοσιακή και την νεωτερική ιστορία, όπως ο Καποδίστριας-αρνητής του Ξάνθου εμφανίζεται «ξαφνικά, απρόσμενα και αναπάντεχα» σε μια «ψηφοφορία» του 1827, έτσι (και χειρότερα) ο Ρώμας εμφανίζεται το 1824 και πάλι «στο νησί του» ως «αγγλόφιλος», είτε αυτό αποτελεί έπαινο, είτε μομφή. Όμως στο πολύτιμο Αρχείο του Ρώμα που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1901 από τον τότε Διευθυντή της Εθνικής Βιβλιοθήκης Δ. Καμπούρογλου, περιλαμβάνονται και δυο γράμματα του Ρώμα προς την σύζυγο του Frederick Adam (Ιούλιος και Οκτώβριος του 1823). Τα υπονοούμενα που περιέχονται, δείχνουν προσυνεννόηση σε φιλικό επίπεδο μεταξύ Ρώμα και Adam, πράγμα λογικό για τον τεκτονικό κόσμο και ενδεικτικό για τα όσα θα συμβούν τα δυο επόμενα χρόνια. Πώς βρίσκεται ο Ρώμας στην Βενετία; Αναγκάζεται να την εγκαταλείψει το φθινόπωρο του 1820, κατόπιν πιέσεων της Αγγλικής Διοίκησης που ελέγχει όσους βρίσκονται «in servizzio, e secretto corrispondente di Capodistria», δηλαδή τον Ρώμα, τον Μαρτινέγκο, τον Κολοκοτρώνη, τον Νικηταρά κ.α. Η βρετανική αντίδραση εκδηλώθηκε έντονη ένα χρόνο πριν, όταν ο Καποδίστριας επισκέφτηκε την Κέρκυρα. Τότε συναντήθηκε με πολλούς, μεταξύ αυτών και με τον Κολοκοτρώνη τον οποίο ειδοποίησε στην Ζάκυνθο ο Ρώμας, ύστερα από γράμμα που έλαβε από τον Αυγουστίνο Καποδίστρια. Η βρετανική αντίδραση στην δρομολογημένη Επανάσταση έχει ξεκινήσει από το τεκτονικό εκείνο τμήμα που συνεργάζεται με την Φιλική Εταιρεία. Συνεπώς, ο Ρώμας στο διάστημα 1821-24 βρίσκεται σε μια ιδιότυπη εξορία, η οποία τερματίζεται μετά από τεκτονικές διαπραγματεύσεις και συμφωνίες. Στο διάστημα αυτό ο Ρώμας συνεχίζει τις επαφές του με ποικίλους παράγοντες, μεταξύ των οποίων ο Π.Π. Γερμανός, ο μ. Ιγνάτιος και ο Καποδίστριας. Έχει ενημέρωση και ανάμειξη τόσο στο θέμα του Laybach, όσο και στο θέμα των Ελλήνων απεσταλμένων στο συνέδριο της Βερόνα.
|
Ο κόμης Διονύσιος Ρώμας σε νεανική ηλικία. Μινιατούρα στο αρχοντικό του Διονυσίου Αλεξ. Ρώμα |
Ποιος είναι ο Διονύσιος Ρώμας; Η μακρινή καταγωγή του είναι από την Βενετία. Όπως μαρτυρά και το όνομα της οικογένειας, η καταγωγή των Ρώμα είναι ιταλική. Τι θα πει αυτό, όταν μάλιστα «Ιταλία» δεν υφίσταται; Μέλη της αριστοκρατικής οικογενείας των Regoli da Roma εγκαθίστανται στην Βενετία στον 14ο αιώνα, παίρνουν μέρος σε πολλούς Βενετο-τουρκικούς πολέμους και αποκτούν τιμάρια στην (βενετοκρατούμενη) Ζάκυνθο τον 16ο αιώνα. Δεν γνωρίζουμε το θρήσκευμα της οικογενείας, όμως ήδη τον 17ο αιώνα καταγράφονται ως ορθόδοξοι. Ο Διονύσιος γεννιέται από τον Γεώργιο Κανδιάνο Ρώμα και την Διαμαντίνα Καπνίση. Σπουδάζει νομικά στην Πάδοβα, κληρονομεί τον τίτλο του κόμη και γίνεται πρόξενος της Βενετίας στην Πελοπόννησο, όπως ήταν και ο πατέρας του. Ο Γεώργιος Κανδιάνος φρόντισε τους κατατρεγμένους της Επανάστασης των Ορλώφ που κατέφυγαν στην Ζάκυνθο, το ίδιο έκανε ο Διονύσιος για τους Κλέφτες του Μωρηά, όταν τα Επτάνησα τυπικά ήταν κυρίαρχο κράτος, ουσιαστικά ασκούσαν φιλορωσική πολιτική. Η τεκτονική του ιδιότητα είναι άγνωστο πότε ξεκινά, με βάση όμως και το εκτεταμένο κύκλωμα που υπήρχε στα Επτάνησα, πιθανολογούμε ότι κατ’ αρχήν οφείλεται στον πατέρα του, στην συνέχεια στην Πάδοβα, όπου έδρευε η στοά της Βερόνα στην οποία ανήκε ο επτανησιακός τεκτονισμός. Προφανώς ο Διονύσιος ανήκε και στο Τάγμα των Ιπποτών του Αγ. Ιωάννη της Ιερουσαλήμ (ο πατέρας του ήταν επίτροπος του Παναγίου Τάφου). Το 1810 ο Ρώμας συνένωσε δυο τεκτονικές στοές της γαλλοκρατούμενης Κέρκυρας από τις οποίες το 1811 προέκυψε η (υπαγόμενη στην Μ. Ανατολή της Γαλλίας) Bienfaisance et Philogénie Réunies. Η «Αγαθοεργία» ήταν μια τακτική Σκωτική στοά της Κέρκυρας που (μέσω Πάδοβας) λειτουργούσε από το 1782 με διακοπές και από το 1806 επαναλειτούρησε με Σεβάσιμο τον Ρώμα. Συγχωνεύτηκε με την άτακτη «Φιλογένεια» που ήταν διάσπαρτη στα Επτάνησα και την Οθωμανική επικράτεια επειδή το όνομά της κολάκευε πολύ τους Γραικούς που έτσι δήλωναν «Φίλοι του Γένους». Αυτή είναι η εξήγηση που δίνει γραπτά ο Ρώμας στην επίσημη Αίτησή του προς την Γαληνοτάτη Μεγάλη Ανατολή της Γαλλίας, ζητώντας άδεια λειτουργίας (το έγγραφο βρήκε στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού και δημοσίευσε ο Ντ. Κονόμος). Προσθέτει μάλιστα, ότι αν το όνομα «Φιλογένεια» ενοχλούσε, ήταν πρόθυμος να το απαλείψει. Αυτό που δεν λέει, είναι πότε και πού ιδρύθηκε η Φιλογένεια. Μένει λοιπόν το ερωτηματικό της μυστικοεταιρικής ταυτότητας του Ρώμα σε τυπικό επίπεδο. Ο Π. Χιώτης αναφέρει συνάντηση του Δ. Ρώμα με τον Ρήγα και μύηση του πρώτου από τον δεύτερο. Το πλαίσιο είναι τελείως ασαφές, με πρώτη ματιά όμως δείχνει την ίδια αντίφαση με την μεταγενέστερη ένταξη του Ρώμα στην επανάσταση του Ξάνθου, με δεδομένο ότι και ο Ρήγας εμφανίζεται ως αυτόφωτος και όχι ετερόφωτος, σχετιζόμενος με τον Αλέξανδρο Ι. Υψηλάντη και άλλους Φαναριώτες. Αντίστοιχα με τον Ρήγα εμφανίζεται και ο Σκουφάς, ενώ τα μεταξύ Ορλωφικών και Ρήγα απουσιάζουν επίσης από την ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης.
|
Η πρώτη σημαντική προσπάθεια βιογράφησης του Ρώμα εκδόθηκε σχεδόν 150 χρόνια από την Επανάσταση. Το πλεονέκτημα της είναι η σωρεία πληροφοριών του Κονόμου για τις Μυστικές Εταιρείες. Παρά τον εύστοχο τίτλο του βιβλίου, το «Ελληνικό Έθνος» που περιγράφει ο Ζακύνθιος ιστορικός δεν ξεφεύγει από την παγιωμένη ιστορική αντίληψη για συγκρότηση του ελληνόγλωσσου Εθνικού κράτους. |
Ποιος είναι ο «αγγλόφιλος» Ρώμας, ο «διαφορετικός» -για πολλούς- από τον Καποδίστρια, που αντιτίθεται στον «αγγλόφιλο» Μαυροκορδάτο; Όταν στα μέσα του 1823 ο Παπαφλέσσας προτείνει να ερωτηθούν ο κόντε Καποδίστριας και ο κόντε Ρώμας για το θέμα του μονάρχη που έπρεπε να αποστείλει η (τεκτονική) Ευρώπη στην Ελλάδα, ο Μαυροκορδάτος αντέτεινε «ο μεν κόντε Ρώμας δεν σημαίνει τίποτες, ο δε Καποδίστριας ευρίσκεται μακράν». Για να κρατήσει τα προσχήματα, ο Μαυροκορδάτος αναγκάστηκε να ξεχωρίσει τις δυο αρνήσεις του. Δυο χρόνια νωρίτερα, ο ίδιος έγραφε στον Δ. Υψηλάντη να παραιτηθεί από την διεκδίκηση της εξουσίας για κάποιον αξιότερο όπως ο Καποδίστριας. Μόλις ο Ρώμας έφτασε στην Ζάκυνθο, ο Μαυροκορδάτος του έγραψε: «Αν και ολίγον εγνωρίσθημεν εις την Ιταλίαν, νομίζω όμως, ότι δεν χρειάζεται πολύς καιρός δια να γνωρισθούν δυο ειλικρινείς καρδίαι». Όλοι υποκρίνονταν στην Επανάσταση, σημασία έχει η ερμηνεία της υποκριτικής τους τέχνης. «Ρωσόφιλοι, Αγγλόφιλοι, Γαλλόφιλοι» είναι ετικέτες που δεν προσδιορίζουν ικανοποιητικά τους επαναστατικούς στόχους. Το ότι άπαντες είναι τέκτονες και μέλη περισσοτέρων της μιας μυστικές εταιρείες θα μπορούσε να βοηθήσει, αλλά τα τεκμήρια συνήθως είναι ασαφή ή ανύπαρκτα. Η περίπτωση του Ρώμα προσφέρεται, επειδή τα τεκμήρια ένταξής του στις μυστικές εταιρείες είναι σαφέστερα και πολλαπλά, η δε δράση του είναι μακροχρόνια. Αξίζει να διαβάσει κάποιος τον πρόλογο του Δ. Καμπούρογλου για το πώς βρέθηκε στην Εθνική Βιβλιοθήκη το -θεωρούμενο ως απωλεσθέν- αρχείο του Ρώμα και ποια ανάμειξη είχε ο Φιλήμων. Το πρώτο ερώτημα είναι ποιο ποσοστό από το επίσημο αρχείο βρέθηκε και δημοσιοποιήθηκε το 1901 (μόλις 1500 σελίδες). Το άλλο ζήτημα είναι το τεκτονικό. Ακόμα κι αν είχαμε το συνολικό αρχειακό υλικό, από αυτό θα απουσίαζε το απόρρητο και το τεκτονικό τμήμα του. Ο ρόλος του Ι. Φιλήμονα είναι καίριος για την ιστορία του 1821. Το αρχείο του παραμένει αναξιοποίητο και τα εκδοθέντα έργα του παραμένουν απρόσιτα, παρατημένα στην πρώτη, δύσχρηστη μορφή τους.
|
Η πρώτη Πανεπιστημιακή Διατριβή για τον Ρώμα κατατέθηκε σχεδόν 160 χρόνια από τον θάνατό του. Η «Εθνική συγκρότηση» ήταν το πλαίσιο της νεωτερικής Εθνικής Επανάστασης στο οποίο χώρεσε η Επιτροπή Ζακύνθου και ο Ρώμας. Ωστόσο, νέο αρχειακό υλικό έχει αναδειχθεί, που ίσως αποκαλύψει νέες, άγνωστες πτυχές. |
4. Γοβέρνο Μιλιτάρε – Δημοκρατία – Μοναρχία – Συνταγματισμός
Σε γράμμα του Μουστοξύδη (Τορίνο) προς τον Ρώμα (Βενετία) τον Ιούνιο του 1823 αναφέρεται: «Ο Παρατηρητής αρχίζει πάλιν να μας ψάλλη τον επικήδειον. Ελπίζω εις τους βραχίονάς μας και εις τον Θεόν. Η στρατιωτική Δικτατορία του Πετρόμπεη δυνατόν να γίνη σωτηρίας θεμέλιον, το δε σάβανον, το οποίον θέλουν να μας περιβάλουν, θέλει μεταβληθή εις θριάμβου πορφύραν». Στο πρωτότυπο η στρατιωτική δικτατορία λέγεται «Dittatura militare», όχι Governo Militare, όπως συνήθως αναφερόταν στο εσωτερικό της Επανάστασης. Είναι αμφίβολο, αλλά όχι αδύνατο, με αυτή την έκφραση να εννοείται μια επερχόμενη δικτατορία. Την στιγμή εκείνη ο Πετρόμπεης είναι πρόεδρος της κυβέρνησης και το διοικητικό σχήμα της πρώτης Επιδαύρου παραμένει. Μια Βουλή με περίπου 50 μέλη και μια Κυβέρνηση με 7 υπουργούς. Η προσπάθεια του Μαυροκορδάτου να αναδειχθεί πρόεδρος της Βουλής βρίσκεται σε εξέλιξη. Με δεδομένο τον τελείως ανώμαλο τρόπο εκκίνησης της Επανάστασης [ο αρχηγός είχε εγκλωβιστεί στην Βλαχία] η Φιλική Εταιρεία δήλωνε την προτίμησή της στην στρατιωτική Κυβέρνηση, όσο θα διαρκούσε ο αγώνας, δηλαδή ένα μόνον κυβερνητικό όργανο με μονοπρόσωπη -ουσιαστικά- εξουσία. Στην θέση αυτή δεν τοποθετήθηκε ο Δημ. Υψηλάντης, αφού δεν υποστηρίχτηκε ούτε από την παραδοσιακή πλευρά. Στη συνέχεια η Επανάσταση της Πελοποννήσου διαφημίστηκε από την νεωτερική πλευρά ως «ανεξάρτητη» εκείνης του Αλ. Υψηλάντη. Θέλοντας και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο, από την μια έλεγε πως η Επανάσταση του Υψηλάντη ήταν νεωτερική, άρα καλώς την αποδοκίμαζε η χριστιανική Ευρώπη, από την άλλη υποστήριζε φανερά την δημοκρατία, κατέτρεχε τα ηγετικά στελέχη της Φιλικής και τα σύμβολά της. Η παραδοσιακή πλευρά ήταν στριμωγμένη· όχι σε κάποιες σκόπιμες αμφισημίες του Αλ. Υψηλάντη, αλλά στην σύντομη κατάρρευσή του και στην απουσία της πολυδιαφημισμένης ρωσικής επέμβασης που είχε διαδοθεί ως μέγα και αναγκαίο ψέμα, με δεδομένη την έλλειψη στρατού και συσπείρωσης στην αρχή του αγώνα. Στο 1822 υπήρχε μια σχετική ηρεμία στα πολιτικά πράγματα, όμως μετά τον Δράμαλη η νεωτερική πλευρά που είχε δείξει ήδη τα δόντια της, άρχισε να σκληραίνει την στάση της. Μετά την ενδυνάμωση του ρόλου της Βουλής στο Άστρος, η πλευρά του Κολοκοτρώνη επικαλούμενη την δικαιοδοσία της Φιλικής Εταιρείας απειλούσε να ανατρέψει το μοντέλο διακυβέρνησης και να επιβάλλει το γοβέρνο μιλιτάρε. Η εξέλιξη ήταν αντίστροφη. Το πραξικόπημα του Κρανιδίου ανέτρεψε τις αποφάσεις της Β΄ Εθνοσυνέλευσης. Ακολούθησε η σύγκρουση του 1824. Το 1825, λίγο μετά την υπογραφή του β΄ δανείου, το Λονδίνο πίεζε να εκτελεστούν άνευ δίκης οι φυλακισμένοι της Ύδρας και να παραταθεί η διακυβέρνηση του Κουντουριώτη. Όμως τον Ιούνιο-Ιούλιο υπεγράφη η αίτηση προστασίας και στα τέλη Σεπτεμβρίου ο Κουντουριώτης προκήρυξε Εθνική Συνέλευση για τα τέλη Δεκεμβρίου. Η Ε.Ζ. είχε ήδη επικοινωνήσει με τον Κουντουριώτη, αλλά δεν γνωρίζουμε τα σημαντικότερα θέματα που θα του έλεγαν, επειδή τον ειδοποιούσαν ότι άνθρωπος δικός τους ερχόταν να τον συναντήσει. Αυτό που γνωρίζουμε είναι το γράμμα της 4/10/1825 των Ορλάνδου και Λουριώτη από το Λονδίνο στο οποίο γράφουν προς τον Κουντουριώτη ότι εξέθεσαν στον Κάνινγκ το περιεχόμενο των διαταγών που έλαβαν (από τον Κουντουριώτη), δηλαδή «την ανάγκη στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα να τερματίσει το δημοκρατικό πολίτευμα και να το αντικαταστήσει με το μοναρχικό (faire cesser le Gouvernement démocratique, et de lui substituer par le Gouvernement monarchique)».
Η Συνέλευση θα αρχίσει το 1826, λίγες μέρες πριν την έξοδο του Μεσολογγίου και θα διαλυθεί σύντομα. Οι κυριότερες αποφάσεις της: Αναγνωρίζονται τα δάνεια του Λονδίνου, εκλέγεται Επιτροπή 13 μελών για να διαπραγματευτεί μέσω του Stratford Canning, βρετανού πρέσβη στην Κων/πολη τον συμβιβασμό με την Πύλη, στερούνται τα πολιτικά δικαιώματα του διαμαρτυρόμενου Δ. Υψηλάντη. Η ίδια Επιτροπή αποφασίζεται να παύσει την εν Λονδίνω Επιτροπή του δανείου, να την αντικαταστήσει, να υποβάλλει έκθεση ελέγχου των λογαριασμών της και να προκηρύξει την συνέχεια της Συνέλευσης τον Σεπτέμβριο του 1826. Τέλος η Συνέλευση ανακηρύσσει Επιτροπή 11 μελών με την επωνυμία «Προσωρινή Διοίκησις της Ελλάδος«, η οποία θα εκδίδει θεσπίσματα με ισχύ νόμων, υποχρεωτικών για όλο το Ελληνικό Έθνος. Καλεί μάλιστα τον Γ. Κουντουριώτη να δεχθεί να γίνει μέλος της, γνωρίζοντας ότι ο Κουντουριώτης, που δεν υπέγραψε την Αίτηση προστασίας θα αρνηθεί εξίσου ευγενικά.
Βουλευτικό και Εκτελεστικό καταργούνται. Για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις (σε σχέση με την πρώτη Επίδαυρο) η Συνέλευση κάνει λόγο για προσωρινή κατάσταση και για παράδοση της εξουσίας σε «δυο Επιτροπές». Όμως οι δεκατρείς δεν έχουν κάποια εξουσία. Η Διοίκηση ασκείται πλέον από την 11μελή Επιτροπή με Πρόεδρο τον Α. Ζαΐμη. Όλοι κατανοούν το νόημα της αλλαγής, αλλά οι διαφωνούντες σιωπούν. Ο Κ. Δεληγιάννης (που γράφει υπό μεγάλη φόρτιση την δεκαετία του 1850) αν και βλέπει το αποτέλεσμα ως ήττα και του Κολοκοτρώνη και του Υψηλάντη, επιχαίρει για την εξέλιξη, δεχόμενος ότι η νεοσυστηθείσα κυβέρνηση έχει εξουσία δικτατορική. Αντί της στρατιωτικής δικτατορίας (γοβέρνο μιλιτάρε) εφαρμοζόταν από τον Ζαΐμη η καλυμμένη πολιτική δικτατορία, μέχρι να επιτευχθεί η επιθυμητή λύση που θα διασφάλιζε το πολιτικό μέλλον της Επανάστασης. Βασική απόφαση που λαμβάνεται με καταλύτη τον Ζαΐμη, είναι η αρχιστατηγία του Καραϊσκάκη στην Ρούμελη, την οποία ο Μαυροκορδάτος θα προσπαθήσει να τορπιλίσει. Η Γ’ Εθνοσυνέλευση απηχεί το πνεύμα του Καποδίστρια, ο οποίος το 1819 ζητούσε εγγράφως η Επανάσταση να γίνει στο πνεύμα της χριστιανικής αδελφοσύνης, απαραίτητης προϋπόθεσης για την εφαρμογή των φιλελεύθερων ιδεών. Η πολιτική που υπηρετούσε ήταν η δημιουργία νέων αυτόνομων χριστιανικών νησίδων εντός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας (μετά την Μολδαβία, την Βλαχία και τις βραχύβιες περιοχές Σερβίας και Επτανήσων) οι οποίες σε κατάλληλο χρόνο θα συνενώνονταν και θα υποκαθιστούσαν την Οθωμανική επικράτεια στο ευρωπαϊκό τουλάχιστον τμήμα της.
Παρά τα όσα νομίζονται, τα δάνεια αναγνωρίστηκαν και από τον Καποδίστρια, ο οποίος όχι μόνον δεν διερεύνησε την χρήση τους, αλλά περιέλαβε στο διοικητικό σχήμα τους πρωταγωνιστές τους και τους ανήκοντες στην παράταξη της Αθηνάς, επιδιώκοντας μέσα από κλίμα συναίνεσης και το δάνειο τριμερούς εγγύησης από τις δυτικές Τράπεζες (με βάση την Ιουλιανή Συνθήκη του 1827). Το δάνειο δεν θα πραγματοποιηθεί ως και την δολοφονία του. Δηλαδή και σ’ αυτό το μείζον θέμα υπάρχει ταύτιση πολιτικής μεταξύ Ρώμα – Καποδίστρια που -εναλλακτικά- προσπάθησαν να εξασφαλίσουν ένα μεγάλο δάνειο από την Ελβετία. Ο λογιστικός-διαχειριστικός έλεγχος των δυο δανείων θα γίνει επί Όθωνα. Η αναγνώριση των δανείων έγινε μονόδρομος για την Φιλική Εταιρεία, από την στιγμή που δεν κατάφερε να τα σταματήσει πριν συναφθούν. Η εμφάνιση του Βαρβάκη το 1824 προκάλεσε την σφοδρή αντίδραση του Λονδίνου, με αποτέλεσμα ο Βαρβάκης να αρκεστεί σε εισφορές ανθρωπιστικού χαρακτήρα και να τελευτήσει στην Ζάκυνθο τον Ιανουάριο του 1825. Με τον Βαρβάκη εγκαινιάζεται η περιθωριοποίηση των εύπορων Φιλικών στο αποπολιτικοποιημένο πλαίσιο των «εθνικών ευεργετών». Ο Ρώμας θα ενταχθεί -ως ένα βαθμό- στο ίδιο πλαίσιο, ως η ευγενική ψυχή που στέγαζε άστεγους, τάιζε πεινασμένους, συνέδραμε χήρες-ορφανά και εξαγόραζε αιχμαλώτους. Η ιστορία δείχνει και τις λοιπές πράξεις του και το υπόβαθρο των Φίλων του Γένους ή Φίλων των Μουσών που οργάνωσαν την Επανάσταση. Έτσι αποκαθίσταται η «εθνική ευεργεσία» στο πραγματικό, υπερεθνικό της πλαίσιο απ’ όπου πήγαζε και η συνολική δράση του Ρώμα.
|
Ο Θ. Νέγρης, ήδη πριν την Α΄ Εθνοσυνέλευση προβλέπει την Συνταγματική Μοναρχία και την αναζήτηση του βασιλιά της Ελλάδος στην Χριστιανική Ευρώπη |
Στο σωζόμενο αρχείο του Ρώμα υπάρχουν πολλές εκθέσεις από τον επαναστατημένο χώρο και το εξωτερικό. Σε μια αντινεγρομαυροκορδατική έκθεση τον Οκτώβριο του 1824 [που δεν υπαινίσσεται χρηματισμό βουλευτών] αναφέρεται: «Ότι εκ του απροσαρμόστου πολιτεύματος εγεννήθησαν τα σημερινά κακά, τούτο είναι ηλίου φανερότερον». Η έκθεση αυτή κατακεραυνώνει την «κατ’ επιφάνεια, εις το χαρτί γραμμένη Δημοκρατία« και υποστηρίζει την Συνταγματική Μοναρχία. Η πλευρά του Ρώμα δεν είχε ανάγκη να ακούσει παρόμοιες απόψεις. Όμως το μοναρχικό πολίτευμα ήταν δεδομένο και για τους υποστηρικτές της νεωτερικότητας, όταν μάλιστα οι υψηλόβαθμοι τέκτονες ήξεραν ότι οι βασιλείς ορίζονταν από το ανώτατο τεκτονικό ιερατείο. Η αποστολή των Ορλάνδου-Λουριώτη το 1823 για το δάνειο είχε και αυτή την παράμετρο. Ο βιαστικός Νέγρης το έχει καταθέσει γραπτά από το 1821. Η αβασίλευτη δημοκρατία για άλλους ήταν το δόλωμα, για άλλους η πίστη στην νέα δικαιοσύνη. Οι αποφάσεις της Επιδαύρου το 1826 προαναγγέλλουν την συγκεντρωτική εξουσία που η Φιλική Εταιρεία επιθυμεί. Γνωρίζει ότι με την εξαγορά ενός τμήματος της επίσημης λαϊκής αντιπροσώπευσης η αντίπαλη πλευρά πέτυχε να την περιθωριοποιήσει. Είναι μόνον αυτός ο λόγος; Μάλλον όχι, γιατί οι στόχοι είναι μακροπρόθεσμοι και η παραδοσιακή πλευρά δεν έδειξε να απαντά εν θερμώ, παρά μόνον για να ανατρέψει το ύψιστο διακύβευμα στον κρίσιμο χρόνο. Όσα θα γίνουν στις αρχές του 1827 (ανάθεση της εξουσίας σε μονοπρόσωπη κυβέρνηση) και στις αρχές του 1828 (άφιξη Καποδίστρια, κατάργηση της Βουλής, εκλογή πληρεξουσίων για την Δ΄ Εθνοσυνέλευση) δείχνουν προς την ίδια κατεύθυνση. Ιδιαίτερα η προετοιμασία για την Εθνοσυνέλευση του Άργους έδειξε με ακρίβεια την άποψη της παράδοσης για την λαϊκή ψήφο που εκβιάζεται, εξαγοράζεται και υφαρπάζεται από μια λαϊκή τάξη χωρίς ατομική περιουσία. Από όσα έγιναν και επί αντιβασιλείας Όθωνα, φαίνεται πιθανό ότι η ύπαρξη της Βουλής δεν ήταν δογματικό, αλλά τρέχον πρόβλημα. Αυτό που μάλλον ήθελε να κατοχυρώσει η πλευρά του Φοίνικα ήταν η σχέση κράτους-πίστης (Εκκλησίας) και ο ορισμός του Έλληνα υπηκόου στο δρομολογημένο πλέον (;) έθνος-κράτος. Είδαμε και την προτίμηση του Κουντουριώτη για το μοναρχικό πολίτευμα. Παρά το ότι η προσωπική του φιλοδοξία για την θέση του μονάρχη φαίνεται να είναι παρούσα, η πλήρης ερμηνεία της κίνησής του παραμένει ανοιχτό ζήτημα.
Δεν γνωρίζουμε αν το 1824 υπήρξε και κάποια μυστική συμφωνία σε τεκτονικό επίπεδο για δικτατορική κυβέρνηση και ποιο μπορεί να ήταν το αντίβαρό της. Η τριανδρία Ζαΐμη-Κολοκοτρώνη-Μιαούλη προετοίμασε το έδαφος, η δικτατορία των 11 είχε πρόσκαιρο χαρακτήρα μέχρι την ανάδειξη του Καποδίστρια, στην οποία η εγχώρια νεωτερικότητα είχε αντίδραση που την περιόριζε η ανάδειξη Church-Cochrane, ο εγκλωβισμός του Κουντουριώτη και η αδυναμία σύμπραξης Ζαΐμη-Κουντουριώτη. Το «οριστικό» Πολίτευμα που ψηφίστηκε αμέσως μετά, είχε τελείως αντίθετη κατεύθυνση (θεμελίωνε την λαϊκή κυριαρχία) και η κατάργησή του (που ήταν το πρώτο μέλημα του Καποδίστρια) έγινε αποδεκτή από την νεωτερική πλευρά. Αργότερα η νεωτερικότητα είπε ότι δεν αντέδρασε, επειδή το Σύνταγμα ήταν αντίθετο και με την Συνθήκη του Λονδίνου. Όταν όμως το ψήφιζε, είχε ήδη επιλεγεί ο Καποδίστριας και ήξερε καλά ποια ήταν τα όρια της διεθνούς τριμερούς εγγύησης που πατούσε στο πρωτόκολλο της Αγ. Πετρούπολης. Πότε «άλλαξε γνώμη» η νεωτερικότητα ως προς τον Καποδίστρια; Το πρόσχημα της συνταγματικότητας έναντι της «τυραννίας» χρησιμοποιήθηκε, όταν δόθηκε η τεκτονική εντολή προς την εγχώρια Αθηνά να ανατραπεί ο Καποδιστριακός Φοίνικας. Τότε ξέσπασε η συντονισμένη και λυσσαλέα επίθεση που κλιμακώθηκε από τα τερατώδη ψέματα μέχρι τις σφαίρες. Δεν γνωρίζουμε τις ακριβείς αιτίες. Οι πράξεις που φαίνεται ότι ερέθισαν ιδιαίτερα την Αθηνά ήταν το σύμβολο του κράτους που αποτυπώθηκε και στο νόμισμα του Φοίνικα (1829) και η παραίτηση του επιλεγμένου μονάρχη Leopold Sax-Coburg πριν αυτός αναλάβει (1830).
5. Ρώμας, Ιερά Συμμαχία και Φιλική Εταιρεία
Στο κείμενο της αναβολής των εργασιών της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης (16/4/1826) αναφέρεται: «Οι Πληρεξούσιοι … προσφέρουν εν πρώτοις εις τον Ύψιστον μεθ’ όλης της ταπεινότητος και ευλαβείας την οφειλομένην ειλικρινή ευγνωμοσύνην του πιστεύοντος και ελπίζοντος εις αυτόν ελληνικού λαού, τον οποίον αν και άφησε να πέση εις πειρασμούς, κρίμασιν οις αυτός οίδε, δεν εγκατέλειψεν όμως ουδέ στιγμήν εις τον μακρύν τούτον και πολυώδυνον αγώνα, αλλά τον επεσκέφθη εξ ύψους, και εθαυμάτωσεν εις αυτόν την Θείαν του δύναμιν εις δόξαν του αγίου ονόματος αυτού.» Στη συνέχεια αφήνεται να εννοηθεί ότι η Επανάσταση δεν επιδιώκει την ανατροπή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και γίνεται λόγος για τους Σεβαστούς Βασιλείς της Χριστιανοσύνης, οι οποίοι θα έπρεπε εξ αρχής να είχαν βοηθήσει τους Έλληνες, επειδή «ο λαός ούτος έλαβεν εις χείρας τα όπλα όχι δια να θεμελιώση την ύπαρξίν του εις δημαγωγικάς βάσεις τας οποίας δεν αποδέχεται η βασιλευομένη Ευρώπη…«, αλλά επειδή «ζητεί την δόξαν και την λαμπρότητα της του Χριστού Εκκλησίας, η οποία μετά του Ιερού αυτής Κλήρου κατεδιώκετο και κατεφρονείτο«. Η δήλωση περί μη υποκατάστασης της Οθωμανικής εξουσίας προλέγει τον τερματισμό του ρωσοτουρκικού πολέμου το 1829 και δείχνει μάλλον το σημείο συμφωνίας του διεθνούς τεκτονισμού. Προφανώς σ’ αυτήν στηρίζονται τα υπόλοιπα ενδιαφέροντα στοιχεία. Με σαφήνεια εγκαλείται η Ιερά Συμμαχία επειδή δεν επενέβη υπέρ μιας Επανάστασης η οποία είχε σαφέστατο χριστιανικό χαρακτήρα. Γιατί; Υφίσταται ακόμα Ιερά Συμμαχία το 1826; Γιατί η Συνθήκη αυτή έχει ημερομηνία έναρξης και όχι λήξης; Και τι ήταν τέλος πάντων αυτή η Επανάσταση; Ο Υψηλάντης το 21 μίλησε μεν για έγερση κατά μίμηση των λαών της Ευρώπης, αλλά έβαλε στο κέντρο του ξεσηκωμού τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό και ταύτισε τους Έλληνες με τους Χριστιανούς Ορθόδοξους, όχι μόνον στα λόγια, αλλά στα έργα. Συνεπώς, το «χριστιανικό» επιχείρημα της πλευράς Μαυροκορδάτου-Νέγρη ότι ο «νεωτερικός» Φοίνικας και ο Υψηλάντης ενεργοποίησαν τα χριστιανικά ανακλαστικά της δυτικής Ευρώπης είναι προσχηματικό, όπως προσχηματικές ήταν και οι όποιες νεωτερικές αναφορές του Υψηλάντη. Ως προς τον υποτιθέμενο κατατρεγμό της Ιεράς Συμμαχίας υπάρχει και το εξής θέμα. Η Ιερά Συμμαχία συμπεριελάμβανε την Μ. Βρετανία; Αν όχι, γιατί αυτή δεν συμπαρίσταται στην Επανάσταση από την αρχή; Σύμφωνα με τα λεγόμενα Βρετανών και Γάλλων η σύσταση των Επιτροπών τους έγινε πάνω στην βάση της χριστιανικής αλληλεγγύης. Οι πράξεις έδειξαν το αντίθετο κυρίως για την Μ. Βρετανία και η Ιστορία σε γενικές γραμές δεν καταγράφει την αντίφαση.
Επί 2 αιώνες όλοι ερίζουν για τον χαρακτήρα της Επανάστασης. Ουδέποτε τέθηκαν σε σύγκριση το τι λέει η Επανάσταση κάθε στιγμή και τι απαντούν τα τέσσερα ανακτοβούλια, των οποίων οι ηγέτες είναι ταυτόχρονα και ηγετικά στελέχη του τεκτονισμού. Για παράδειγμα: Α) Αποτελεί η Ρωσία το μόνο ουσιαστικό μέλος της Ιεράς Συμμαχίας; Στην δική της απουσία το 1821 δεν αναφέρεται ο «κατατρεγμός» της Επανάστασης; Β) Σε ποια Επανάσταση αντιδρά η Μ. Βρετανία από το 1820 καταδιώκοντας τον Ρώμα, σε ποια Επανάσταση είναι ανεπίσημα εχθρική αλλά διπρόσωπη το 1821-22 και σε ποια είναι ανεπίσημα φιλική αλλά διπρόσωπη το 1823-25; Γ) Το κείμενο της Γ’ Εθνοσυνέλευσης έχει την υπογραφή του προέδρου της Π. Νοταρά, αλλά αυτό είναι το τυπικό μέρος. Πόσο ειλικρινά και υπό ποια ιδιότητα ο Ρώμας και η Ε.Ζ. σ’ ένα τόσο κρίσιμο κείμενο διεθνούς ακροατηρίου υπενθυμίζουν -ουσιαστικά- τον στόχο της Επανάστασης και τους υποστηρικτές της το 1826; Ένας διάλογος του Πάνου Κολοκοτρώνη το 1823 με τους αντίπαλους Λόντο και επίσκοπο Βρεσθένης Θεοδώρητο εκφράζει την ίδια απορία. Και η «απορία» αυτή διατυπώνεται την στιγμή που ξεκινούσαν για το Λονδίνο οι Έλληνες απεσταλμένοι για να υπογράψουν ένα δάνειο που δεν ζητήθηκε από την Επανάσταση.
Πάνος: Κύριοι, παρακαλώ να μοι ειπήτε· εστάθη προ της κατά των Τούρκων επαναστάσεώς μας Εταιρεία, δι’ ης και ενεργήθη η επανάστασίς μας;
επ. Θεοδώρητος: Μάλιστα, τέκνον μου, μάλιστα
Πάνος: Αυτή η Εταιρεία είχεν Αρχηγόν;
Λόντος: Μάλιστα.
Πάνος: Ποιος ήτον αυτός ο Αρχηγός;
Λόντος: ο πρίγκηψ Αλ. Υψηλάντης
Πάνος: Αν αποβή ή καλώς ή κακώς ο παρών ιερός αγών του Γένους, εις ποίον θα αποδοθή το τοιούτον; Εις την οικογένειαν του πρίγκιπος Α. Υψηλάντη, ή εις άλλον τινα θα αποδοθή το τοιούτον;
Λόντος: Βέβαια, εις την οικογένειαν του Υψηλάντη
Στη συνέχεια ο Π. Κολοκοτρώνης παραλληλίζει τον Υψηλάντη που «ετραβήχθη από τας κοινάς υποθέσεις του Γένους» με τον γενικώς αποδοκιμαζόμενο Μαυροκορδάτο και ρωτά γιατί δεν κάνει ο δεύτερος ό,τι και ο πρώτος. Το 1823 δεν είναι σαφές υπέρ ποιου πρέπει να αποσυρθεί ο Μαυροκορδάτος. Το 1825 όμως η κατάσταση είναι τραγική. Έχει μεσολαβήσει ο εμφύλιος (με την δολοφονία και του Πάνου Κολοκοτρώνη), η καταστροφή της Κάσου, η καταστροφή των Ψαρών, και η αποβίβαση του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο. Υπό την διοίκηση του βαθύπλουτου πλοιοκτήτη, του Υδραίου Κουντουριώτη η Επανάσταση έχει υποστεί τις μεγαλύτερες ναυτικές ήττες, πράγμα που είχε προβλέψει με ακρίβεια ο βρετανικός παράγων που οργάνωσε το πραξικόπημα του Κρανιδίου και μετέφερε την σύγκρουση στην «ακριβή» θάλασσα. Ενώ ο Ιμπραήμ αποβιβάζεται, 26 οπλαρχηγοί ζητούν να αποσυρθεί ο Μαυροκορδάτος από τα κοινά. Μεταξύ αυτών και κάποιοι που συνεργάστηκαν μαζί του. Ο Μαυροκορδάτος γνωρίζει όχι μόνον από εξωτερική ενημέρωση, αλλά και από την εμπειρία του προς τα πού επιστρέφει η κατάσταση την οποία βίασε. Μόνον ο ίδιος και ο στενός του κύκλος αντιδρά ολοκληρωτικά σε όσα διευθύνει ο Ρώμας.
Ποιος είναι λοιπόν ο -κοινώς αποδεκτός- διαμεσολαβητής Ρώμας; Τι αξίωμα έχει στην Επανάσταση και από πού αντλεί το κύρος του; Σύμφωνα με τον Φιλήμονα, μυήθηκε στην Φιλική το 1819, μετά και τους Θ. και Π. Κολοκοτρώνη, ενώ στον κατάλογο Σέκερη-Ξάνθου δεν υπάρχει. Θα μπορούσε ο κατάλογος αυτός να τον περιέχει; Ας δούμε τι γράφει ο Ρώμας στον Κολοκοτρώνη λίγο πριν εμφανιστεί η Αίτηση αποκλειστικής Προστασίας προς την Αγγλία.
Ρώμας προς Κολοκοτρώνη (1825, μόλις μαθαίνει ότι αποφυλακίζεται): «Αχ, αδελφέ! πόσα έπραξα, πόσα εσυμβούλευσα, πόσα ακαταπαύστως εβοήθησα, αλλά όλα ματαίως· ήλθε το πράγμα εις τέτοιαν κατάστασιν, ώστε οπού εκινδύνευσε τέλος πάντων να εξαλειφθώσιν οκτώ χρόνων προετοιμασίαι, και, σχεδόν ειπέτε, θυσίας αναριθμήτους και θριάμβους των ανδρείων των Ελλήνων.»
|
Διασταύρωση Διονυσίου Ρώμα και Κολοκοτρώνη στην Ζάκυνθο. Θα μπορούσε να είναι ένα από τα ιστορικότερα σταυροδρόμια, αλλά όχι… Η κεντρική οδός Δ. Ρώμα στην Ζάκυνθο αναφέρεται στον τρισεγγονό του κόντε Ρώμα, τον λογοτέχνη και πολιτικό Διονύσιο (1906-1981) |
Ο Ρώμας εδώ μιλάει περισσότερο ελεύθερα, χρησιμοποιεί πρώτο πρόσωπο και εκφράζεται ως αρχηγός ή μέλος μιας αρχηγικής ομάδας. Αναθέτει στον Κολοκοτρώνη από κοινού με τον Μιαούλη τις τύχες του Έθνους. Όμως ο Ρώμας μιλάει και σ’ έναν φίλο τον οποίο γνωρίζει, περιέθαλψε και αγαπά τουλάχιστον από το 1806, όταν ο γαλλικός τεκτονισμός του Ναπολέοντα έγινε αιτία να χαλαστούν οι Κλέφτες του Μωρηά. Η εκχώρηση των Επτανήσων από τον τσάρο Αλέξανδρο Α΄ στον Ναπολέοντα το 1807 σηματοδότησε την γαλλορωσική «συνεργασία» πάνω στο ελληνικό σχέδιο, κάτω από την ομπρέλα του γαλλικού τεκτονισμού. Ο Ρώμας θα ενταχθεί σ’ αυτόν και θα φτάσει ως το Παρίσι το 1811, τον καιρό της παντοδυναμίας του Ναπολέοντα. Όμως η συντριβή του τον επόμενο χρόνο στην Ρωσία θέτει τον Ναπολέοντα εκτός του παιχνιδιού και αναδιατάσσει τις ελληνικές δυνάμεις που αδρανοποιήθηκαν το 1807. Τα «οκτώ χρόνια προετοιμασίας» παραπέμπουν στο 1813. Τότε ιδρύεται στην Αθήνα η αγγλόφιλη «Φιλόμουσος Εταιρεία». Σήμα της είναι η κουκουβάγια και φορέας που την καλύπτει είναι η στοά «Αθηνά». Την ίδια χρονιά συνεδριάζει το «Εμπορικό Ελληνικό Σύστημα Κωνσταντινουπόλεως«. Ονομάζεται επίσης «Φιλογενές και Γενναίο Σύστημα των Ελληνορωμαίων«. Δεν γνωρίζουμε τις αποφάσεις του, αλλά έχουμε το στίγμα του από την έκδοση της Εμπορικής Εγκυκλοπαίδειας με την ονομασία «Ερμής ο Κερδώος». Η Εγκυκλοπαίδεια εκδίδεται στην Βενετία το 1815, στο Τυπογραφείο της Ελληνικής Αναγέννησης του Ηπειρώτη Νικολάου Γλυκύ (17ος αιώνας). Στον πρόλογο τονίζεται ότι το εμπόριο είναι το μέσον που μεταχειρίζεται η θεία Πρόνοια για να ανορθώσει το Έθνος και να προσκαλέσει τις Μούσες στον πατρώο τους Ελικώνα. Στην έκδοση δεσπόζει ο Φοίνικας των Ελλήνων, η «Ανορθουμένη Ελλάς«. Το 1815 ο Ρώμας ιδρύει στην Ζάκυνθο την Εταιρεία «Φοίνιξ Αναγεννώμενος» (Fenice Risorta), ως «Σκωτική Στοά του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ». Ένα χρόνο πριν ιδρύεται η Φιλική Εταιρεία της οποίας προκάλυμμα είναι η Φιλόμουσος Εταιρεία των Αθηνών υπό την προστασία του τσάρου Αλέξανδρου. Ως ίδρυση θεωρούμε την πανηγυρική συνάντηση των εταιριστών στην Βιέννη, στο περιθώριο του Συνεδρίου. Ακολουθεί ο φανερός έρανος του Καποδίστρια στο Συνέδριο υπέρ της Εταιρείας των Φίλων των Μουσών. Σύντομα η Εταιρεία στην Βιέννη αυτονομείται λειτουργικά από την Αθήνα και μεταφέρεται στο Μόναχο. Η ιστορία δεν μπορεί να παρουσιάζει ανεξήγητα πηδήματα. Μετά τον Ρήγα και ως το 1814 δεν καταγράφεται επαναστατική σιωπή. Πρόσθετα στοιχεία μας ωθούν να εξετάσουμε αν η ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας εσωτερικά ταυτίζεται με την επαναδραστηριοποίηση του επτανησιακού επαναστατικού φορέα που έπαψε να λειτουργεί σε διεθνές τεκτονικό επίπεδο το 1807.
Ο Φοίνικας θα εμφανιστεί το 1821. Σώζονται οι περιγραφές της Σημαίας, οι προκηρύξεις του Αλέξανδρου Υψηλάντη, τα έγγραφα η σφραγίδα του Δημητρίου Υψηλάντη. Οι εξελίξεις στην Μολδοβλαχία και ο εναντίον του εσωτερικός πόλεμος από την ομάδα της Αθηνάς θα τον εξαφανίσουν. Επανεμφανίζεται αχνά με τον Ρώμα και την Ε.Ζ. το 1825 και καθαρά με τον Καποδίστρια το 1829.
|
Η προτομή του Δ. δε Ρώμα στην Ζάκυνθο, έξω από το κτίριο της Νομαρχίας (νυν Περιφέρειας) αποτελεί την ανάμνηση σε τοπικό επίπεδο. |
Την πτώση του Καποδίστρια ακολουθεί περίοδος ανάλογη με του 1824. Με την έλευση του βασιλέα -άνευ εξουσίας- Όθωνα και τους διωγμούς της αντιβασιλείας προς τους καποδιστριακούς έχουμε ένα αξιοσημείωτο γεγονός. Ο Διονύσιος Ρώμας (που είχε σιγήσει επί Καποδίστρια) επανενεργοποιείται. Μάλιστα έρχεται για πρώτη φορά στον χώρο που επαναστάτησε και έχει συγκροτήσει κράτος. Στο κατηγορητήριο της δίκης Κολοκοτρώνη-Πλαπούτα ο δημόσιος κατήγορος, Επίτροπος της Επικρατείας Edward Masson γράφει: «Κατά τον Αύγουστον του αυτού έτους [1833] ο κόμης Διονύσιος Ρώμας εκ Ζακύνθου αναχωρών από Ναυπλίαν, μετέβη εις Άργος, Τριπολιτσάν κτλ. έκαμεν εις έκαστον των τόπων αυτών μυστικάς συνεδριάσεις, των οποίων ο σκοπός ήτον η κατάργησις των δυο μελών της Υψ. Αντιβασιλείας, ήγουν η κατάργησις του καθεστώτος πολιτεύματος, δια μέσου παρακλήσεως προς άλλην ξένην Δύναμιν [Ρωσία]. Ο ειρημένος κόμης Ρώμας εκοινοποίησε το ειρημένον εγκληματικόν σχέδιον εις τον ειρημένον Δημήτριον Πλαπούταν εις Άργος, και εις τον ειρημένον Θεόδωρον Κολοκοτρώνην εις Τριπολιτσάν· οι δε ειρημένοι Δ. Πλαπούτας και Θ. Κολοκοτρώνης όχι μόνον δεν το εφανέρωσαν, ως εχρεώστουν εις την εξουσίαν, αλλά το συνέδραμον, προθυμούμενοι να αυξήσουν τον αριθμόν των οπαδών των προς πραγματοποίησίν του.» Ο Μέισον χωρίς να δικάσει τον Ρώμα, καταγγέλλει και δικάζει την συνομωσία του Φοίνικα. Οι μάρτυρες κατηγορίας θα καταθέσουν ότι είδαν τη σημαία του Φοίνικα να υψώνεται από τους συνεργάτες του Πλαπούτα, ότι ο Κολοκοτρώνης απείλησε να σκοτώσει κάποιον που μίλησε κατά του Φοίνικα. Τον δρόμο προς την δίωξη των καποδιστριακών είχαν στρώσει επίλεκτα και μη μέλη της Αθηνάς, εκφράζοντας γραπτά και ποικιλόμορφα την αντιφοινικική χολή τους. Πιο χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του Κοραή και του Thiersch. Το τι ακριβώς συνέβη το 1833 είναι ένα άλλο κεφάλαιο. Τα επόμενα χρόνια το Ελληνικό Βασίλειο αναστατώθηκε από την υπόθεση με την Εταιρεία των Φιλορθοδόξων. Η αγγλική αστυνομία της Ζακύνθου έκανε έρευνα στο σπίτι του Κανδιάνου Ρώμα, πρωτότοκου γιού του Διονυσίου για την ανακάλυψη των σχετικών εγγράφων.
|
Κανδιάνος Ρώμας, ο πρωτότοκος γιός του Διονυσίου. Όταν το 1851 έγινε πρόεδρος της Ιονίου Γερουσίας, άκουσε τον πατέρα του να του λέει: «ή να κάμης καλόν, υιέ μου, ή να μη ζήσης». |
Αμέσως μετά ξεκινά ο συγγραφικός πόλεμος. Η μάχη Αθηνάς-Φοίνικα συμπυκνώνεται στις ονομασίες. «Γέννηση» εναντίον «Παλιγγενεσίας», «Ανεξαρτησία» εναντίον «Αναγέννησης». Το 1834 ο Ιωάννης Βασιλείου (ή Βυζάντιος ή Φιλήμων) γράφει την πρώτη ιστορία της Φιλικής Εταιρείας. Ο αποφυλακισμένος Κολοκοτρώνης και ο Ρώμας επεμβαίνουν για να περιορίσουν περαιτέρω την αυτοπεριορισμό του Φιλήμονα. Το 1839 ο Φραντζής κινείται εκτός της αυτοπεριοριστικής γραμμής και αποδίδει την Επανάσταση στον Φοίνικα. Η Αθηνά πιέζει τον Ξάνθο, κι αυτός άλλοτε συνεννοείται με τον Ρώμα, άλλοτε ενδίδει στις πιέσεις, άλλοτε λέει περισσότερα κι απ’ τον Αναγνωστόπουλο, άπαντες όμως κινούνται σ’ ένα πλαίσιο αποσιώπησης τόσο του Φοίνικα, όσο και της Αθηνάς.
Μετά το 1850 ο συγγραφικός πόλεμος διευρύνεται. Ο Διονύσιος Ρώμας βρίσκεται στην δύση της ζωής του. Έχει συμπληρώσει περισσότερο από μισόν αιώνα αδιάκοπης δράσης υπέρ της Ελληνικής Αναγέννησης. Έχει κάνει πράξη τον λόγο του «Κόμμα δι ημάς υπήρξεν ολόκληρος η Ελλάς και ουχί ορισμένα άτομα«. Έχει κάνει πράξη τον λόγο που είπε προς τον μ. Π.Π. Γερμανό: «Όστις απελπίζεται δεν έχει δικαίωμα εις την υπεράσπισιν του Ουρανού«. Εφόσον ο ίδιος επέλεξε να μείνει στο παρασκήνιο, πώς είναι δυνατόν να αποτελεί κεντρικό όνομα στην πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, στο Μεσολόγγι, στην ιδιαίτερη πατρίδα του; Δεν είναι ανάγκη να αναγνωρίσει η Πολιτεία το βαθύτερο έργο του. Αυτό, άλλωστε, είναι αδύνατον. Ας αναγνωρίσει λοιπόν το ανθρωπιστικό του έργο. Αν κι αυτό είναι αδύνατον, ας εμπνευστεί από την τρέχουσα πολιτική πραγματικότητα. Απαντώντας στην Διοικητική Επιτροπή, η Επιτροπή Ζακύνθου έγραφε: «Εάν ήθελον διοικηθώσι τα πράγματα της Ελλάδος με εκείνην την απλότητα και αρετήν, με την οποίαν ήρχισε η μεταβολή της, βεβαίως δεν ήθελε λάβει ανάγκην το έθνος, ούτε από δάνεια ούτε από άλλας εξωτερικάς βοηθείας…»
Βασικές πηγές για τον Διονύσιο Ρώμα
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου