Πράγματι, είτε στο επίπεδο της παραδοσιακής ιστορίας, είτε στο επίπεδο της νεοτερικότητας, το 1821 έχει ελληνο-τουρκικό (τοπικό) ενδιαφέρον και οι αλλόγλωσσοι εμπλεκόμενοι παράγοντες θεωρούνται -και αποκαλούνται- «ξένοι». Μόνον η
νεομαρξιστική ιστορική σχολή έχει αναδείξει την Ελληνική Επανάσταση ως ένα «ευρωπαϊκό γεγονός», ορίζοντας με αρκετά ικανοποιητικό τρόπο την σύγκρουση που κορυφώνεται το 1824. Όμως αυτή η σχολή έχει μια καίρια αντίφαση. Η σημερινή, νεοτερική, ενωμένη Ευρώπη είναι αυτή που συγκροτείται από τις κατατμήσεις της παραδοσιακής Ευρώπης. Τα πρώτα εθνικά κράτη συγκροτήθηκαν στην βάση των Εθνικών Χριστιανικών Εκκλησιών που προέκυψαν από την διάσπαση του Δυτικού Ρωμαϊκού κόσμου. Και η διάσπαση προκλήθηκε από την αναπάντεχη Μεταρρύθμιση του 16ου αιώνα, ενώ για αιώνες ο κόσμος αυτός φαινόταν ένας κόσμος συμπαγής, με αντίπαλο την Ρωμαϊκή Ανατολή. Η δημιουργία των εθνικών κρατών εκθειάζεται από την νεοτερική ιστορία (πολιτική ερμηνεία), την στιγμή που οι ιστορικοί της υποστηρίζουν (πάλι με πολιτικά κριτήρια) την διάλυσή τους, υπέρ μιας υπερεθνικής Ευρώπης με κεντρική διοίκηση και νόμισμα. Την πολιτική τους προτίμηση έρχεται να υποστηρίξει η ιστορική -κατ’ αυτούς- συνέχεια της νεωτερικής προόδου προς την ανθρώπινη ελευθερία. Λένε, δηλαδή, ότι η σημερινή υπερεθνική Ευρώπη των Βρυξελλών θεμελιώθηκε στα εθνικά χριστιανικά κράτη που ξεκίνησαν από την Αγγλία, την Ολλανδία και την Σουηδία, συνέχισαν με την Γαλλία και την Ελλάδα, την μετάλλαξη της Ιβηρικής και ολοκληρώθηκαν με τα κράτη της Ιταλίας, της Γερμανίας, των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης μέχρι το 1918. Όλοι δέχονται ότι η ιστορία δεν ταυτίζεται με την πολιτική, όλοι όμως γνωρίζουν ότι η πολιτική στηρίζεται πολύ στην ιστορία. Η πολιτική αντίφαση που ενδεχομένως κρύβει και ένα ιστορικό έλλειμμα είναι η εξής: ο διεθνιστικός μαρξισμός θεωρεί «πρόοδο» τόσο τους εθνικούς χριστιανισμούς του 19ου αιώνα, όσο και τον υπερεθνικό αντιχριστιανισμό του 21ου αιώνα. Ταυτόχρονα, τα οικονομικά του εργαλεία είναι ικανά για να εντοπίζουν τις προϋποθέσεις των λαϊκών κοινωνικών μεταβολών, όχι όμως τις χρηματοδοτήσεις τους από ιδιωτικά κεφάλαια και χρηματιστήρια.
- ενώ δηλώνει πίστη στο Σύνταγμα, ακροβατεί λεκτικά στην νομιμότητα, φροντίζοντας να πάρει εύσημα αντίστασης στην κυβερνητική εξουσία και παραμονής στην φυλακή
- ενώ δηλώνει «δεν είμαστε Ιακωβίνοι, δεν θέλουμε τίποτε καινούριο, δεν θα κάνουμε μια ‘Βαστίλη'», περιλαμβάνει στα εξέχοντα μέλη του επίτιμους Γάλλους πολίτες για την προσφορά τους στην Γαλλική Επανάσταση
- ενώ διακηρύσσει πίστη στον κοινωνικό ωφελιμισμό, φροντίζει με επιμέλεια τις μπίζνες και τις χρηματιστηριακές αγοροπωλησίες που αποφέρουν προσωπικά κέρδη
- ενώ μεγαλόστομα καταγγέλλει την «διαφθορά των παλαιών» και την διακυβέρνηση υπέρ των ολίγων, δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει κάθε αθέμιτο μέσο που θα τους φέρει στην Βουλή και σε προνομιακή θέση στην ψυχολογία του αστικού πληθυσμού, συνήθως όχι για να υποστηρίξει την διακυβέρνηση υπέρ των πολλών
Η παρακολούθηση των πολιτικών ζυμώσεων, της οικονομίας και της διανόησης στον Βρετανικό χώρο, βοηθά στην διασαφήνιση του συνολικού ευρωπαϊκού τοπίου, ιδιαίτερα μεγάλου και πολύπλοκου, είναι η αλήθεια. Έτσι όμως αποσαφηνίζεται η βρετανοκίνητη «Liberté égalité fraternité». Να γιατί το βιβλίο φτάνει και πέρα από την δηλωμένη πρόθεσή του. Δρομολογεί την διασάφηση της πρόθεσης των Βρετανών ριζοσπαστών σε σχέση με την Ελληνική Επανάσταση. Φτάνει πέρα από την πρόθεσή του, επειδή παρακολουθεί σημαντικούς Βρετανούς μεταρρυθμιστές να υπερασπίζονται τα συμφέροντα της χώρας τους τον καιρό των Ναπολεόντειων πολέμων ως υποστηρικτές της Γαλλικής Επανάστασης. Αν η παραδοσιακή ελληνική ιστορία έχει παρουσιάσει κυρίως ως εξιδανικευμένη φιγούρα ρομαντικού ποιητή τον λόρδο Μπάυρον, η αποκάλυψη μερικών από τα πρόσωπα που τον προσέλαβαν και τον απέστειλαν στην «ελληνική υπόθεση» είναι υποβοηθητική και για την αναζήτηση του πραγματικού Μπάυρον, που φαίνεται ότι δεν είχε αρμονικές σχέσεις με τους «εργοδότες» του. Ποιοι ήταν αυτοί και τι σχέση είχαν με τους «εν Ελλάδι» επαναστάτες;
- Γιατί οι θεωρούμενοι ως ιδρυτές της δικής μας Φιλικής Εταιρείας δεν βρήκαν πολύ πιο πρόσφορο το έδαφος της Βρετανικής αυτοκρατορίας, προτιμώντας -αντ’ αυτής- την Ρωσική;
- Γιατί οι πολιτικές των ισχυρών κρατών της εποχής χρειάστηκαν 2-4 χρόνια προκειμένου να δράσουν σε χριστιανικό, ελληνιστικό και ουμανιστικό επίπεδο υπέρ των επαναστατημένων του 1821;
- Με δεδομένη την βρετανική παρέμβαση του 1823, γιατί χρειάστηκε η αίτηση προστασίας προς την Βρετανία το 1825 προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο Ιμπραήμ;
Από την εργασία απουσιάζει η σύνδεση των πολιτικών διακηρύξεων των Βρετανών εταιριστών-μεταρρυθμιστών με την οντολογία και την θεοσοφία. Αν και το θέμα «μυστικές Εταιρείες» είναι δύσβατο, θα μπορούσε να γίνει μια γενική σύγκριση της Φιλικής Εταιρείας «της Οδησσού» με τις Φιλικές Εταιρείες του Λονδίνου. Από την άλλη πλευρά όμως, το ευρύ κοινό έρχεται σε επαφή με τον Bentham. Ποιον Θεό εξέφραζαν οι κοσμοθεωρίες του; Καταφανώς κάποιον άλλον από των χριστιανών, αφού ο ωφελιμισμός του είναι καθαρά υλιστικός. Η συνταύτισή του με τον Κοραή (υποστηρικτή του Ναπολέοντα) και με τον Ναπολέοντα (μεγάλο αντίπαλο μιας Ελληνικής Επανάστασης υπό τον ρωσίζοντα Κων/νο Υψηλάντη) μας αφήνει μια επιπλέον γεύση. Ο Μπετόβεν που διαφοροποιήθηκε έντονα από τον Ναπολέοντα – αυτοκράτορα, διαφημίστηκε όσο κανείς μουσικός για την 9η Συμφωνία του με την καταληκτική Ωδή στην Χαρά, όπου υμνείται η συναδέλφωση όλων των εθνών υπό τον ουράνιο πατέρα τους. Δεν είναι ο Μπένθαμ ο συνθέτης και μαέστρος της πολιτικής ορχήστρας και χορωδίας που παγκόσμια εκτελεί το πανανθρώπινο έργο «Ευτυχία-Ελευθερία» με το καταληκτικό χορωδιακό «Ωδή στην Συνταγματική θεά«; Πώς εξηγείται η μέχρι σήμερα περιθωριοποίησή του; Γιατί τα έργα του λογοκρίθηκαν από τον εκτελεστή της διαθήκης του και κάποια απ’ αυτά παραμένουν στην αφάνεια; Ο εκτελεστής της διαθήκης του Μπένθαμ ήταν ταυτόχρονα και ο Γραμματέας της Greek Committee. Αμφότεροι ερχόντουσαν σε επαφή με πρόσωπα της Ελληνικής Επανάστασης. Αν δεν τους γνωρίσουμε επαρκώς πώς θα κατανοήσουμε το σκεπτικό υπό το οποίο δρουν ο Κοραής και ο Μαυροκορδάτος; Πώς θα ξεφύγουμε από την απλοϊκή εξήγηση της διαφοροποίησης μεταξύ Castlereagh και Canning, πώς θα κατανοήσουμε την βρετανική πολιτική, αν δεν γνωρίζουμε την σχέση Canning-Bentham; Πώς θα εξηγήσουμε γιατί πρώτη η «εξωτική» Αϊτή αναγνώρισε την Επανάσταση του 1821; Πού θα εντάξουμε την μεταδανειακή αίτηση προστασίας προς την Μ. Βρετανία και τον ρόλο των Ρώμα, Μουστοξύδη, Βιάρου Καποδίστρια; Πώς, τελικά, μπορούμε να προχωρήσουμε ένα βήμα πιο πέρα στο ανερμήνευτο 21, όταν έχουμε στριμώξει στην αφάνεια τον μέγα «Πολίτη του κόσμου, τον Παγκόσμιο Νομοθέτη, τον θεμελιωτή της Εγωκεντρικής Δημοκρατίας» Ιερεμία Μπένθαμ που με την παρέα του, τις ιδέες του και τις παρεμβάσεις των τραπεζιτών μάχονται υπέρ της δημιουργίας ενός εθνικού «Ελληνικού» κράτους; Δεν είναι ασφαλέστερος δρόμος για την κατανόηση του εθνικού 1821 η έρευνα στο πώς και γιατί ο διεθνισμός του Μπένθαμ βρίσκεται σε ευθεία αντιπαράθεση με τον διεθνισμό του Βαρβάκη και του Eynard;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου