Αυτό δεν είναι μια πίπα. Rene Magritte
έγκλημα της σκέψης, γιατί δε θα υπάρχουν λέξεις για να το εκφράσει κανείς
http://drop-entropia.blogspot.gr/2012/06/blog-post.html
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Pascual SERRANO
Μεταφρασμένο από τον Χρήστο Αραμπατζή
|
«Όταν χρησιμοποιώ μια λέξη, είπε ο Χάμπτι Ντάμπτι, σημαίνει ακριβώς ό,τι εγώ την επιλέγω να σημαίνει, μήτε περισσότερα μήτε λιγότερα.»
«Το ζήτημα, επέμεινε η Αλίκη, είναι αν μπορείς να κάνεις τις λέξεις να σημαίνουν πολλά διαφορετικά πράγματα.» «Το ζήτημα, είπε ο Χάμπτι Ντάμπτι, είναι να ξέρεις ποιος κάνει κουμάντο, αυτό είναι όλο.»
Λούις Κάρολ. Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων
Με το πνευματώδες αυτό απόσπασμα ξεκινά ο Βιθέντε Ρομάνο το βιβλίο του Η γλωσσική παραπλάνηση. Η διεστραμμένη χρήση της γλώσσας. Στις διακόσιες σελίδες του ο βετεράνος αυτός διδάκτωρ Δημόσιας Επικοινωνίας, που τόσα έχει διδάξει σε πολλούς από εμάς, εκθέτει τη λειτουργία του συστήματος της χειραγώγησης μέσω αυτού που ονομάζει «διεστραμμένη χρήση της γλώσσας». Έτσι, διαπιστώνουμε για παράδειγμα ότι στις ειδήσεις οι καλοί «επιβεβαιώνουν» και «προειδοποιούν», ενώ οι κακοί «παραπλανούν» και «απειλούν». Οι βόμβες, όταν επιδιώκεται να δικαιολογηθεί ένας πόλεμος (που δεν θα ονομαστεί πόλεμος, αλλά «εκστρατεία» ή «απελευθέρωση»), είναι «έξυπνες» και, κατά τρόπο βουκολικό, λαμβάνουν την επωνυμία «μαργαρίτα» ή «διασποράς» και δεν πέφτουν εκεί που υπάρχει κόσμος, αλλά στο «θέατρο των επιχειρήσεων», επομένως δεν σκοτώνουν αθώους παρά μόνο προκαλούν «επιπτώσεις».
Επίσης, προκειμένου να μην προκληθεί ανησυχία όταν πέφτει το Χρηματιστήριο, λέγεται ότι σημειώθηκε «αρνητική άνοδος».
Καθώς λοιπόν ο Ρομάνο αρνείται να συμβιβαστεί με τη νέα επικοινωνιακή τάξη που έχει επιβληθεί στη γλώσσα, μιλάει για «καπιταλιστικό λόγο», για «προπαγάνδα» και για «ουτοπία». Λέξεις που η κυρίαρχη γλώσσα έχει σχεδόν κατορθώσει να εξαλείψει από το λεξιλόγιό μας.
Ο Βιθέντε Ρομάνο διευκρινίζει ότι στοιχείο εγγενές του καπιταλιστικού λόγου είναι το πρότυπο της δημοσιογραφίας των τίτλων, που αποπλανεί και μπερδεύει μέσω μιας έντονης επίκλησης στο συναίσθημα, με αποτέλεσμα «η πολιτική πραγματικότητα να αντικαθίσταται από την κραυγή και το σλόγκαν». Η επιβεβλημένη συντομία συνεπάγεται απομόνωση από τα συμφραζόμενα, κάτι που καθιστά αδύνατη την κατανόηση των διαδικασιών, των νοηματικών αποχρώσεων και των διαφορετικών γωνιών των συμβάντων. Το αποτέλεσμα είναι ένα «πλήθος ειδήσεων που ξεχνιούνται μέσα σε ένα δίωρο και που ο δέκτης δεν μπορεί να αξιοποιήσει διότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζει την προέλευσή τους, το βεληνεκές τους αλλά ούτε και το νόημά τους». «Για το λόγο αυτό η εικόνα αντικαθιστά την πληροφορία, η μονόπλευρη σκέψη το συλλογισμό και ο μύθος που περιβάλλει την εξουσία την κριτική σκέψη», δηλώνει ο Ρομάνο. Τίποτα από τα παραπάνω δεν γίνεται να ξεπεραστεί με εκκλήσεις στους νομοθέτες ή στην ευθύνη δημοσιογράφων και εκδοτών, διαβεβαιώνει ο συγγραφέας. Θεωρεί ότι επιβάλλεται τόσο η στροφή προς «εναλλακτικά μέσα που να μην λειτουργούν με εμπορικά κριτήρια όσο και η καταγγελία κατά των συμφερόντων της βιομηχανίας των μέσων» σε συνδυασμό με μια εκπαιδευτική δουλειά στα σχολεία που να καθιερώνει τη μελέτη των μέσων σαν ξεχωριστό μάθημα. «Η αποκάλυψη των αντιθέσεων, καθώς και η ανάλυση και ο σχολιασμός τους εξακολουθεί να είναι ο πρωταρχικός στόχος», προσθέτει.
Στα εννέα κεφάλαια του βιβλίου του ο Ρομάνο προβαίνει σε μια ανασκόπηση των στοιχείων-κλειδιών του επικοινωνιακού μας συστήματος, όπως είναι η πληροφόρηση, η προπαγάνδα, η οικονομία, η πολιτική, η εκπαίδευση και η τρομοκρατία. Σε όλους αυτούς τους χώρους αναπτύσσεται ένα επικοινωνιακό πρότυπο που έχει σχεδιαστεί και προετοιμαστεί για να μπερδέψει και να χειραγωγήσει την κοινή γνώμη. Όλα αυτά, με την εικονογράφηση του εκπληκτικού Καλβεγίδο, ο οποίος κατορθώνει να αναδείξει την αξία (με τη χρηστική της έννοια) του καθετί που αγγίζει.
Το γεγονός ότι στο έργο αυτό θα συναντήσουμε απόψεις που σε πολλούς από εμάς μπορεί να μας φανούν αυτονόητα δεν πρέπει να μας κάνει να ξεχάσουμε ότι είναι απαραίτητο να τις επαναλάβουμε όσες φορές χρειαστεί ωσότου τις εμπεδώσει η μεγάλη πλειονότητα του πληθυσμού. Πρόκειται για αλήθειες όπως ότι «κάθε διαδικασία πληροφόρησης επηρεάζεται αναγκαστικά από κοινωνικο-πολιτιστικά, πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα», ότι «τα μέσα που προσανατολίζονται από την αγορά είναι εχθροί της δημόσιας ζωής» ή ότι «κάθε μέσο καθορίζει το ίδιο το δημοκρατικό του χαρακτήρα και το ύφος του». Καταλήγοντας ο Βιθέντε Ρομάνο ενώνεται με τη γενική κατακραυγή που διεκδικεί «την ελευθερία της πληροφόρησης, όχι μόνο υπό την έννοια της ελευθερίας έκφρασης, αλλά και με τη σημασία της ελεύθερης πρόσβασης στις πληροφορίες και γνώσεις που κρίνονται απαραίτητες για την προσωπική και συλλογική ανάπτυξη».
Το βιβλίο του Βιθέντε Ρομάνο είναι από τις δουλειές εκείνες που οι πολίτες θα έπρεπε να γνωρίζουν προτού εκτεθούν στα μέσα επικοινωνίας, ένα είδος εγχειριδίου για την επιβίωση από τα μέσα, το οποίο περιλαμβάνει συν τοις άλλοις προτάσεις για εξυγίανση, για εναλλαγή και αντίσταση. Αναμφίβολα, χρειάζονται πολλοί επαγγελματίες και ειδικοί της επικοινωνίας σαν τον Ρομάνο στα πανεπιστήμια, ώστε να καταστεί τελικά αξιοπρεπές το επάγγελμα και να ανοίξουν τα μάτια νέων επαγγελματιών και πολιτών. Έτσι μόνο θα μπορέσει να έρθει η απαραίτητη αλλαγή.
Vicente Romano, La intoxicaciσn lingόνstica. El uso perverso de la lengua
Εκδόσεις El Viejo Topo. www.elviejotopo.com
|
http://www.tlaxcala.es/pp.asp?reference=3920&lg=gr
Δείτε λίγα ακόμα παραδείγματα :
- το κυβερνητικό χρέος και το κυβερνητικό έλλειμμα τα αποκαλούν “δημόσιο” χρέος ή “εθνικό” χρέος , δημόσιο έλλειμμα κλπ. Δείτε ένα μόνο παράδειγμα … Άπαιχτο! “Έκθεση ΟΗΕ: Πλήρης δικαίωση των θέσεων Σαμαρά” Δείτε πως έκαναν την μετάφραση. Ολόκληρη την μετάφραση όχι μόνο της επίμαχης λέξης.
- τον λαό που διαμαρτυρόταν επί μήνες και πήρε τις πλατίες όλης της χώρας, τον βάφτισαν ” κίνημα των αγανακτισμένων ¨ και έπειτα ανά κατηγορία ή τοποθεσία: ”αγανακτισμένους” της άνω πλατείας, της κάτω πλατείας, του Λευκού Πύργου, αγανακτισμένοι μοτοσικλετιστές και δεν συμμαζεύεται .
- τους πολιτικούς σχηματισμούς τους αποκαλούν “μνημονικούς” και “αντί μνημονικούς” για να μην φανεί ότι κανένας τους δεν είναι “αντί δανειακός ” , δηλαδή εναντίον των δανειακών συμβάσεων και της συνεχιζόμενης, αλόγιστης διόγκωσης του κυβερνητικού δανεισμού, που είναι το πραγματικό πρόβλημα το οποίο παράγει και τα μνημόνια συνεργασίας με τους δανειστές. Πέραν τούτου δεν πρέπει να φανεί ούτε ότι δεν έχουν πρόβλημα με την παραχώρηση της εθνικής κυριαρχίας στους δανειστές ούτε με την κατάλυση του συντάγματος. Δείτε σχετικά Μάιος 2010 – Δεκέμβριος 2012 νέα κυβερνητικά δάνεια 182,9 δισ. ευρώ… Που πάνε τα λεφτά οεο ; και Η δανειακή είναι το κύριο πρόβλημα όχι τα μνημόνια !
- το άκυρο ψηφοδέλτιο, το λευκό και την αποχή από τις εκλογές τα αποκαλούν ”ψήφος” ή μορφή “διαμαρτυρίας” και τα μετρούν κιόλας προεκλογικά … Μόνο που το Σύνταγμα για να εξασφαλίζει την πραγματική λαϊκή κυριαρχία και την αντιπροσώπευση όλων των πολιτών στο κοινοβούλιο των Ελλήνων προβλέπει ότι “Η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος είναι υποχρεωτική.” Σημειώστε παρακαλώ ότι οι συνταγματικές διατάξεις πρέπει να εφαρμοστούν υποχρεωτικά, είτε προβλέπουν κύρωση (sanction) είτε όχι όπως η προαναφερόμενη. Σχετικά με το λευκό δείτε αυτό ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2012: ΕΓΚΥΡΕΣ Ή ΑΚΥΡΕΣ ; (2) και σχετικά με τις βουλευτικές εκλογές οι οποίες παρουσιάζονται έμμεσα πλην σαφώς ως κυβερνητικές εκλογές και καταργούνται έτσι χωρίς να το καταλάβει κανείς, δείτε αυτό Βουλευτικές Εκλογές 2012: Έγκυρες ή Άκυρες; ΑΝΥΠΑΡΚΤΕΣ! Μέχρι και η wikipedia (μόνο η ελληνική εκδοχή βέβαια) λέει ότι : “Προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία - η δική μας δηλαδή- είναι τύπος κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, όπου η εκλεγμένη από τον λαό κυβέρνηση (!) παίρνει τις πολιτικές αποφάσεις.” Ενώ στην πραγματικότητα οι αντιπρόσωποι του έθνους ( βουλευτές) είναι εκλεγμένοι και η κυβέρνηση διορισμένη. Έχετε εκλέξει ποτέ υπουργό παιδείας ή οικονομικών ;;; Δεν νομίζω. http://el.wikipedia.org/wiki/Προεδρευόμενη_κοινοβουλευτική_δημοκρατία Δείτε ενδεικτικά το αγγλικό κείμενο : “A parliamentary republic or parliamentary constitutional republic is a type of republic which operates under a parliamentary system of government where the executive branch (the government) derives its legitimacy from and is accountable to the legislature (the parliament).” http://en.wikipedia.org/wiki/Parliamentary_republic
- την υπηκοότητα την λένε ιθαγένεια ( εθνικότητα). Η ιθαγένεια ( nationality) και υπηκοότητα (citizenship) είναι δυο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Ιθαγενής είναι ο καταγόμενος εκ της χώρας, ο αυτόχθων, ενώ υπήκοος είναι «ο υποκείμενος εις την εξουσίαν κράτους τινός» (Λεξικό Δημητράκου). Όλος ο κόσμος θα έπρεπε να ξέρει ότι ο υπήκοος γίνεται, αλλά ο ιθαγενής μόνον γεννάται, δηλαδή ανήκει σ’ ένα γένος ήτοι -κατ’ επέκτασιν- σύνολον ομογενών, εθνότητα, έθνος, φυλή (Λεξικό Δημητράκου). Επομένως είναι εντελώς αυθαίρετη και σκόπιμη η ταύτιση της φυσικής, αναφαίρετης ιθαγένειας με την επίκτητη υπηκοότητα και κατάργηση της έννοιας του γένους και της εθνότητας ως ουσιωδών ιδιοτήτων της Ελληνικότητας. ( απόσπασμα από προσφυγή στην Χάγη η οποία έχει σταλεί στις 2 Μαρτίου 2012 )
- ιδιωτικές τράπεζες ονομάζονται ” Εθνική” και “Τράπεζα της Ελλάδος” , το υπουργείο το οποίο ασχολείται με την ασθένεια το βάφτισαν υπουργείο υγείας και πάει λέγοντας
σχετικά :
The Official Bankster Dictionary
<<< Κάτω τα χέρια από τη Συρία! (Ready for NATO!)
Σπύρος Λαβδιώτης: Η Χαριστική Βολή της Χρεοκοπίας >>>
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου