Τα ευρήματα, όμως, με τα οποία βρέθηκε αντιμέτωπη η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά τη διερεύνηση της καταγγελίας της εταιρείας «Τσακίρης», εναντίον της «Tasty Foods», χαρακτηρίζονται από στελέχη της Αρχής πρωτοφανή. Αυτό, βεβαίως, που έχει περισσότερο ενδιαφέρον είναι ότι σε μια ακόμη αγορά ο ανταγωνισμός δεν λειτούργησε, κάτι που απέβη σε βάρος άλλων βιομηχανιών, χονδρεμπόρων, λιανοπωλητών και φυσικά σε βάρος του τελικού καταναλωτή.
Η υπόθεση ξεκίνησε έπειτα από καταγγελίες της Τσακίρης (εταιρεία που ανήκει στον όμιλο της Coca-Cola 3E) το 2006 και το 2007 κατά της Tasty Foods (θυγατρική της Pepsico). Πέρα από τα στοιχεία που είχε στη διάθεσή της η ίδια η καταγγέλλουσα (φωτογραφίες που απεικόνιζαν κουκουλοφόρους να καταστρέφουν έξω από περίπτερα τις σκαλιέρες της), οι άνθρωποι της Τσακίρης έβλεπαν να χάνουν συνεχώς μερίδιο. Ο λόγος; Αναμφίβολα η Tasty έχει στο
χαρτοφυλάκιό της πολύ δημοφιλή προϊόντα που έχουν κερδίσει τους καταναλωτές. Η μεγάλη ισχυροποίησή της, όμως, στην ελληνική αγορά είχε, όπως προέκυψε από την έρευνα, και άλλες αιτίες.
Οπως προκύπτει από την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η εταιρεία κατέφευγε ακόμη και σε «συντονισμένες και στοχευμένες ενέργειες αντικατάστασης και εξαφάνισης από την αγορά προϊόντων και παγίων (σκαλιέρες) των ανταγωνιστών της. Πρόκειται ουσιαστικά για περιπτώσεις βανδαλισμού και καταστροφής σκαλιερών των ανταγωνιστών και μετακίνησης των προϊόντων τους. Οι ενέργειες αυτές έγιναν βάσει στοχευμένου σχεδίου κατά της Τσακίρης και είχαν πρωτόγνωρη ένταση, με τη συμμετοχή πολλών στελεχών της Tasty εκείνη την περίοδο και υπό την έγκριση ανώτερων στελεχών της».
Μάλιστα, όπως αποκαλύπτεται στην απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, οι ειδικές «ομάδες κρούσης» περνούσαν και από αξιολόγηση για να μετρηθεί η αποτελεσματικότητά τους. Επιπλέον, η εταιρεία όριζε χρηματικά κίνητρα για να... τονώσει την αντιανταγωνιστική συμπεριφορά των πωλητών της και είχε συντάξει και ειδικό εγχειρίδιο κατά της Τσακίρης. Κατά τον αιφνιδιαστικό έλεγχο στα γραφεία της tasty οι υπάλληλοι της Αρχής βρήκαν εσωτερικό έγγραφο στο οποίο χαρακτηριστικά αναφέρεται η επιδίωξη «κατάληψης περισσότερου χώρου, καθώς περισσότερος χώρος σημαίνει και περισσότερες πωλήσεις».
Εκτός από τις ακραίες αυτές πρακτικές, ο έλεγχος της αγοράς επιχειρήθηκε και με άλλους τρόπους.
Ειδικότερα:
- Δέσμευε με ρήτρες αποκλειστικότητας τους σημαντικότερους χονδρεμπόρους που τροφοδοτούσαν τα μικρά σημεία πώλησης.
- Χορηγούσε στους λιανοπωλητές σκαλιέρες, απαγορεύοντάς τους να τοποθετούν σε αυτές προϊόντα ανταγωνιστών. Δεδομένης της έλλειψης χώρου σε ένα περίπτερο, αυτό πρακτικά οδηγούσε στο να μην υπάρχουν προϊόντα άλλων εταιρειών.
- Χορηγούσε εκπτώσεις έναντι δέσμευσης του σημαντικότερου τμήματος του διαθέσιμου χώρου στο ράφι για την τοποθέτηση των δικών της προϊόντων.
- Χορηγούσε εξατομικευμένες εκπτώσεις στόχου σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής. Δηλαδή, όριζε ατομικούς στόχους πωλήσεων σε κάθε πελάτη της προκειμένου να τους χορηγήσει τις εκπτώσεις. Οι εκπτώσεις αυτές δεν είναι εξ ορισμού παράνομες. Μπορούν όμως να προσλάβουν καταχρηστικό χαρακτήρα αν χωρίς αντικειμενική οικονομική δικαιολογία αναπτύσσουν αποτελέσματα αποκλεισμού, δηλαδή ήταν τέτοιου χαρακτήρα που ωθούσαν τους πελάτες της να προμηθεύονται το σύνολο των αναγκών τους σε αλμυρά σνακς από την tasty.
Πηγή: Καθημερινή
το είδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου