Σελίδες

Τρίτη 24 Μαΐου 2022

Μάρτιος 2021: «Το σενάριο της άσκησης απεικονίζει μια θανατηφόρα, παγκόσμια πανδημία που αφορά ένα ασυνήθιστο στέλεχος του ιού της ευλογιάς των πιθήκων»

Ισχυροποιώντας τα παγκόσμια συστήματα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση βιολογικών απειλών υψηλής σοβαρότητας.

Τα αποτελέσματα της επιτραπέζιας άσκησης του 2021, που διεξήχθη σε συνεργασία με τη Διάσκεψη Ασφαλείας του Μονάχου.



ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Τον Μάρτιο του 2021, η Πρωτοβουλία για την Καταπολέμηση της Πυρηνικής Απειλής (NTI) συνεργάστηκε με τη Διάσκεψη Ασφαλείας του Μονάχου για να να διεξαγάγει μια επιτραπέζια άσκηση για τη μείωση των βιολογικών απειλών υψηλής σοβαρότητας.

Η άσκηση εξέτασε τα κενά στην εθνική και διεθνή βιοασφάλεια καθώς και την αρχιτεκτονική της πανδημικής ετοιμότητας - διερευνώντας ευκαιρίες για τη βελτίωση των δυνατοτήτων πρόληψης και αντιμετώπισης των βιολογικών απειλών υψηλής σοβαρότητας. 

Η παρούσα έκθεση συνοψίζει το σενάριο της άσκησης, τα βασικά συμπεράσματα των συζητήσεων, καθώς και συστάσεις που μπορούν να εφαρμοστούν από τη διεθνή κοινότητα.


Συνοπτική παρουσίαση

Τον Μάρτιο του 2021, η Πρωτοβουλία για την Καταπολέμηση της Πυρηνικής Απειλής (NTI) συνεργάστηκε με τη Διάσκεψη Ασφαλείας του Μονάχου (MSC)

για τη διενέργεια μιας επιτραπέζιας άσκησης σχετικά με τη μείωση των βιολογικών απειλών υψηλής σοβαρότητας. Η άσκηση η οποία πραγματοποιήθηκε εικονικά, εξέτασε τα κενά στην εθνική και διεθνή βιοασφάλεια και την αρχιτεκτονική της πανδημικής ετοιμότητας, και διερεύνησε τις ευκαιρίες για τη βελτίωση των δυνατοτήτων πρόληψης και αντιμετώπισης βιολογικών απειλών υψηλής σοβαρότητας. 

Στους συμμετέχοντες περιλαμβάνονταν 19 ανώτεροι ηγέτες και εμπειρογνώμονες από την Αφρική, την Αμερική, την Ασία και την Ευρώπη με συνδυασμένη εμπειρία δεκαετιών στη δημόσια υγεία, τη βιομηχανία βιοτεχνολογίας, τη διεθνή ασφάλεια και τη φιλανθρωπία.

Το σενάριο της άσκησης απεικόνιζε μια θανατηφόρα, παγκόσμια πανδημία που αφορούσε ένα ασυνήθιστο στέλεχος του ιού της ευλογιάς των πιθήκων που εμφανίστηκε στο φανταστικό έθνος της Μπρίνια και εξαπλώθηκε παγκοσμίως σε διάστημα 18 μηνών. Τελικά, το σενάριο της άσκησης αποκάλυψε ότι το αρχικό ξέσπασμα προκλήθηκε από τρομοκρατική επίθεση με τη χρήση ενός κατασκευασμένου παθογόνου σε ένα εργαστήριο με ανεπαρκείς διατάξεις βιοασφάλειας και βιοπροστασίας και αδύναμη εποπτεία. Μέχρι το τέλος της της άσκησης, η φανταστική πανδημία είχε ως αποτέλεσμα περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια κρούσματα και 270 εκατομμύρια θανάτους παγκοσμίως.


Η συζήτηση μεταξύ των συμμετεχόντων της άσκησης οδήγησε στα ακόλουθα βασικά συμπεράσματα:

  • Αδύναμη παγκόσμια ανίχνευση, αξιολόγηση και προειδοποίηση των πανδημικών κινδύνων. 
Η διεθνής κοινότητα χρειάζεται ένα πιο ισχυρό, διαφανές σύστημα ανίχνευσης, αξιολόγησης και έγκαιρης προειδοποίησης το οποίο μπορεί να κοινοποιεί γρήγορα αξιοποιήσιμες πληροφορίες σχετικά με τους πανδημικούς κινδύνους.

  • Κενά στην ετοιμότητα σε εθνικό επίπεδο. 
Οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να βελτιώσουν την ετοιμότητα, αναπτύσσοντας σχέδια αντιμετώπισης πανδημιών σε εθνικό επίπεδο που βασίζονται σε ένα συνεκτικό σύστημα «μηχανισμών ενεργοποίησης», που προτρέπουν σε προληπτική δράση, παρά την αβεβαιότητα και το βραχυπρόθεσμο κόστος - με άλλα λόγια, «χωρίς τύψεις».

  • Κενά στη διακυβέρνηση της βιολογικής έρευνας. 
Το διεθνές σύστημα διακυβέρνησης διττής χρήσης της βιολογικής έρευνας δεν είναι προετοιμασμένο να ανταποκριθεί στις σημερινές απαιτήσεις ασφαλείας, ούτε είναι έτοιμο για σημαντικά μεγαλύτερες προκλήσεις στο μέλλον. Υπάρχουν ανάγκες μείωσης του κινδύνου σε όλο τον κύκλο ζωής της βιοεπιστημονικής έρευνας και ανάπτυξης.

  • Ανεπαρκής χρηματοδότηση της διεθνούς πανδημικής ετοιμότητας. 
Πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο παγκοσμίως δεν διαθέτουν χρηματοδότηση για να πραγματοποιήσουν βασικές εθνικές επενδύσεις για την προετοιμασία της καταπολέμησης πανδημιών.

Για την αντιμετώπιση αυτών των ευρημάτων, οι συγγραφείς ανέπτυξαν τις ακόλουθες συστάσεις:

1. Ενίσχυση των διεθνών συστημάτων για την εκτίμηση του πανδημικού κινδύνου, την προειδοποίηση και τη διερεύνηση της προέλευσης μιας επιδημίας.

  • Ο ΠΟΥ θα πρέπει να δημιουργήσει ένα διαβαθμισμένο, διαφανές, διεθνές σύστημα προειδοποίησης για τη δημόσια υγεία.

  • Το σύστημα των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) θα πρέπει να δημιουργήσει έναν νέο μηχανισμό για τη διερεύνηση των σοβαρών βιολογικών γεγονότων άγνωστης προέλευσης, στο οποίο αναφερόμαστε ως «Μηχανισμό κοινής αξιολόγησης». (Περισσότερα για τον Μηχανισμό Κοινής Αξιολόγησης θα βρείτε στη σελίδα 22).
 
2.  Ανάπτυξη και καθιέρωση μηχανισμών ενεργοποίησης σε εθνικό επίπεδο για την έγκαιρη, προληπτική αντιμετώπιση πανδημιών.

  • Οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει να υιοθετήσουν μια προσέγγιση με δράση «χωρίς τύψεις» για την αντιμετώπιση πανδημιών, λαμβάνοντας προληπτική δράση - αντί να αντιδρούν στον αυξανόμενο αριθμό κρουσμάτων και θανάτων, που αποτελούν καθυστερημένους δείκτες.

  • Για να διευκολυνθεί η προληπτική δράση άνευ τύψεων, οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να αναπτύξουν σχέδια σε εθνικό επίπεδο που θα ορίζουν και θα ενσωματώνουν «μηχανισμούς ενεργοποίησης» για την αντίδραση σε περιπτώσεις βιολογικών συμβάντων υψηλής επικινδυνότητας. (Περισσότερα για τους «μηχανισμούς ενεργοποίησης» θα βρείτε στη σελίδα 17).

3. Να δημιουργηθεί μια διεθνής οντότητα αφιερωμένη στη μείωση των αναδυόμενων βιολογικών κινδύνων που συνδέονται με τις ταχείες τεχνολογικές εξελίξεις.


  • Η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να συστήσει μια οντότητα αφιερωμένη στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καταστροφικών συμβάντων λόγω ατυχημάτων ή σκόπιμης κατάχρησης της βιοεπιστήμης και της βιοτεχνολογίας.

  • Για την ουσιαστική μείωση του κινδύνου, η οντότητα θα πρέπει να υποστηρίξει παρεμβάσεις σε όλη τη βιοεπιστημονική και βιοτεχνολογική έρευνα και ανάπτυξη - από τη χρηματοδότηση, στην εκτέλεση και στη συνέχεια, μέχρι τη δημοσίευση ή την εμπορική αξιοποίηση.


4. Ανάπτυξη ενός καταλυτικού ταμείου παγκόσμιας υγειονομικής ασφάλειας για την επιτάχυνση της πανδημικής ετοιμότητας σε χώρες σε όλο τον κόσμο.

  • Οι εθνικοί ηγέτες, οι αναπτυξιακές τράπεζες, οι φιλάνθρωποι δωρητές και ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να δημιουργήσουν και να αντλήσουν πόρους για έναν νέο χρηματοδοτικό μηχανισμό για την ενίσχυση της παγκόσμιας υγειονομικής ασφάλειας και της πανδημικής ετοιμότητας.

  • Ο σχεδιασμός και οι λειτουργίες του ταμείου θα πρέπει να έχουν καταλυτικό χαρακτήρα, δίνοντας κίνητρα στις εθνικές κυβερνήσεις να επενδύσουν στην ετοιμότητά τους μακροπρόθεσμα.




5. Καθιέρωση μιας ισχυρής διεθνούς διαδικασίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ανθεκτικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού.

  • Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ θα πρέπει να συγκαλέσει μια ομάδα υψηλού επιπέδου για να αναπτύξει συστάσεις για κρίσιμα μέτρα για την ενίσχυση της παγκόσμιας ανθεκτικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού των ιατρικών προμηθειών και των προμηθειών δημόσιας υγείας.

Η παρούσα έκθεση περιλαμβάνει τρία μέρη: 
Το πρώτο είναι μια περιγραφή του σχεδιασμού της άσκησης και του σεναρίου. Το δεύτερο είναι μια περίληψη των συζητήσεων της άσκησης και των σχετικών συμπερασμάτων και το τρίτο είναι μια σειρά προτάσεων από τους συγγραφείς για την αντιμετώπιση των κενών και των απαιτήσεων που εντοπίστηκαν. 

Η NTI ανέπτυξε αυτές τις προτάσεις μετά τη λήξη της άσκησης. Οι συμμετέχοντες δεν συμμετείχαν στην ανάπτυξή τους και δεν τους ζητήθηκε να τις υποστηρίξουν. 

Στα παραρτήματα παρατίθεται κατάλογος των εμπειρογνωμόνων που υποστήριξαν την διαδικασία ανάπτυξης της άσκησης (Παράρτημα Α), καθώς και τεχνικές λεπτομέρειες σχετικά με το επιδημιολογικό μοντέλο (Παράρτημα Β) που χρησιμοποιήθηκε για την ενημέρωση αυτού του φανταστικού σεναρίου μιας πανδημίας της ευλογιάς των πιθήκων.







Το άρθρο σε PDF

 ΑΣΚΗΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου