Κατὰ
τὰ προηγούμενα χρόνια οἱ πολῖτες ὅλων τῶν χωρῶν ἐκπαιδεύονταν σὰν
πειραματόζωα σὲ ἕναν συγκεκριμένο τρόπο ζωῆς, κύριο χαρακτηριστικὸ τοῦ
ὁποίου ἦταν ἡ λατρεία τῆς ὕλης σὲ κάθε της ἔκφανση. Βασικὸς στόχος τοῦ
σύγχρονου ἀνθρώπου ἦταν νὰ συγκεντρώνει ὅσο περισσότερα χρήματα μπορεῖ,
ὥστε νὰ τὰ μετατρέπει σὲ καταναλωτικὰ ἀγαθὰ καὶ νὰ ἀπολαμβάνει διάφορες
ὑπηρεσίες. Μὲ τὴν ἴδια λογική, ὁ ἄνθρωπος ἔμαθε νὰ λατρεύει τὸ σῶμα του
καὶ νὰ προσέχει τὴν ὑγεία του σὰν νὰ πρόκειται γιὰ τὸ πολυτιμότερο
ἀγαθό.
Ἔτσι,
στήθηκε μιὰ γιγαντιαία ἐπιχείρηση γιὰ τὴν ἐκμετάλλευση τῆς νέας
θρησκείας τοῦ ἀνθρώπου: Ἀπὸ τὴ διοργάνωση τακτικῶν μαραθωνίων καὶ
ἡμιμαραθωνίων μέχρι τὴν ἀντικαπνιστικὴ καμπάνια μὲ σοκαριστικὲς
φωτογραφίες πάνω στὰ πακέτα τῶν τσιγάρων καὶ βεβαίως τὴ διενέργεια τὲστ
γιὰ τὴν πρώιμη διάγνωση ἀσθενειῶν (ὅπως διαφόρων μορφῶν καρκίνου ἢ τῆς
ὀστεοπόρωσης).
Οὕτως
ἐχόντων τῶν πραγμάτων, ὅταν ἐμφανίσθηκε ὁ νέος «ἀόρατος ἐχθρὸς» τῆς
ἀνθρωπότητας, δηλ. ὁ κορωνοϊὸς (ὁ παλαιὸς «ἀόρατος ἐχθρὸς» ἦταν ἡ Ἀλ
Κάϊντα καὶ κάθε ἄλλη τρομοκρατικὴ ὀργάνωση), καὶ ἡ παγκόσμια ἐλὶτ
ἀποφάσισε νὰ διεξαγάγει πόλεμο ἐνάντια στὸν ἐχθρὸ τῆς δημόσιας ὑγείας,
χρησιμοποιῶντας γιὰ τὴν ἐπιβολὴ τῶν δρακόντειων ὑγειονομικῶν μέτρων τὶς
μαριονέττες της, δηλ. τὰ μέλη τῶν ἐθνικῶν κυβερνήσεων, οἱ λαοὶ
τρομοκρατήθηκαν μπροστὰ στὸν κίνδυνο νὰ χάσουν τὸ πολυτιμότερο ἀγαθό
τους, δηλ. τὴν ὑγεία τους.
Δὲν
ἦταν λοιπὸν καθόλου δύσκολο οἱ πολῖτες νὰ ἐφαρμόσουν πρόθυμα τὰ
πρωτοφανῆ στὴν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητας ὑγειονομικὰ μέτρα ἀπεμπολῶντας
ὄχι μόνο τὰ θεμελιώδη δικαιώματά τους, ἀλλ᾿ ἀκόμη καὶ τὴν ἀνθρώπινη
ἀξιοπρέπειά τους. Πίστεψαν ὅτι, θυσιάζοντας προσωρινὰ τὶς ἐλευθερίες
τους, θὰ τὶς ἀνακτοῦσαν, ὅταν θὰ ἐξαφανιζόταν ὁ κίνδυνος κατὰ τῆς ὑγείας
τους. Ἡ θυσία καὶ ἡ λατρεία εἶναι μεγέθη ἀλληλοεξαρτώμενα: Ὅσο πιὸ πολὺ
λατρεύει κάποιος ἕνα πρόσωπο ἢ ἀντικείμενο, τόσο περισσότερες ἀπώλειες
δέχεται νὰ ὑποστεῖ.
Ἔτσι,
δικαιώνεται ὁ Ἰβὰν Ἴλλιτς, ὁ ὁποῖος ἤδη ἀπὸ τὸ 1976, στὸ θεμελιῶδες γιὰ
τὴν ἐποχή μας βιβλίο του «Ἰατρικὴ Νέμεση. Ἡ ἀπαλλοτρίωση τῆς ὑγείας»,
ἐφιστοῦσε τὴν προσοχή μας στὴν ἰ α τ ρ ι κ ο π ο ὶ η σ η τῆς κοινωνίας
καὶ στὸν κίνδυνο νὰ χ ὰ σ ε ι ὁ ἄνθρωπος ἕνα κομμάτι ἀπὸ τὴν ἀ υ τ ο ν ο
μ ὶ α του ποὺ τὸ σ φ ε τ ε ρ ὶ ζ ο ν τ α ι οἱ θ ε ρ α π ε υ τ ὲ ς του.
[Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ πρῶτο μέρος συνέντευξης ποὺ ἔδωσα γιὰ τὸ ρουμανικὸ περιοδικὸ Familia Ortodoxă. Ἐπιμέλεια: Τατιάνα Πετράκε.]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου