Ο Μ. Αλέξανδρος ως αυτοκράτορας των Ρωμαίων. Από τον κώδικα του μυθιστορήματος του Αλεξάνδρου του 14ου αιώνα (Αρχείο του Ελληνικού Ινστιτούτου Βενετίας) |
Ο χριστιανισμός της Ανατολής απεικόνισε από την αρχή τον Χριστό, την Παναγία, τους Αγίους. Η βυζαντινή εικόνα ήταν ένα ελληνιστικό στοιχείο της χριστιανικής τέχνης. Ήταν ο απόγονος του ελληνικού αγάλματος.
Βασική οπτική διαφορά ήταν ο περιορισμός της τρίτης διάστασης. Η αφορμή
της εικονομαχίας που ταλάνισε το κράτος για περισσότερο από έναν αιώνα,
έδωσε την ευκαιρία στους εικονολάτρες να διευκρινίσουν την διαφορά
μεταξύ ειδώλου και εικόνας: η τιμή της εικόνας προς το πρωτότυπο διαβαίνει.
Δηλαδή, η εικόνα δεν ταυτίζεται με το εικονιζόμενο πρόσωπο. Ταυτόχρονα,
η εικονολατρεία στην περίοδο της εικονομαχίας έγινε αφορμή για την
διεύρυνση της μικρογραφίας.
Στη συνέχεια της παρουσίασης της
χριστιανικής μικρογραφίας παρουσιάζονται:
Η Μονή Στουδίου (μοναστήρι της
Κωνσταντινούπολης αφιερωμένο στον Άγιο Ιωάννη Βαπτιστή), η Σχολή του
Φαγιούμ της Αιγύπτου, ο κώδικας Σκυλίτζη, η ζωή του Μ. Αλεξάνδρου και τα
σκριπτόρια της Κάτω Ιταλίας, Βιθυνίας, Μονής Σινά, Καλαμπάκας. Η
μικρογραφική τέχνη επηρέασε την ζωγραφική της Ιταλικής Αναγέννησης και
του Μπαρόκ, αλλά και την Αρμενική, την Ρωσική, την Σελτζουκική και την
Οθωμανική ζωγραφική και μικρογραφία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου