Σελίδες

Δευτέρα 20 Μαΐου 2019

ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ – 8. Βυζαντινές μικρογραφίες Β΄

Ο Μ. Αλέξανδρος ως αυτοκράτορας των
Ρωμαίων. Από τον κώδικα του μυθιστορήματος
του Αλεξάνδρου του 14
ου αιώνα (Αρχείο του
Ελληνικού Ινστιτούτου Βενετίας)
Ο χριστιανισμός της Ανατολής απεικόνισε από την αρχή τον Χριστό, την Παναγία, τους Αγίους. Η βυζαντινή εικόνα ήταν ένα ελληνιστικό στοιχείο της χριστιανικής τέχνης. Ήταν ο απόγονος του ελληνικού αγάλματος. Βασική οπτική διαφορά ήταν ο περιορισμός της τρίτης διάστασης. Η αφορμή της εικονομαχίας που ταλάνισε το κράτος για περισσότερο από έναν αιώνα, έδωσε την ευκαιρία στους εικονολάτρες να διευκρινίσουν την διαφορά μεταξύ ειδώλου και εικόνας: η τιμή της εικόνας προς το πρωτότυπο διαβαίνει. Δηλαδή, η εικόνα δεν ταυτίζεται με το εικονιζόμενο πρόσωπο. Ταυτόχρονα, η εικονολατρεία στην περίοδο της εικονομαχίας έγινε αφορμή για την διεύρυνση της μικρογραφίας.

Στη συνέχεια της παρουσίασης της χριστιανικής μικρογραφίας παρουσιάζονται:
Η Μονή Στουδίου (μοναστήρι της Κωνσταντινούπολης αφιερωμένο στον Άγιο Ιωάννη Βαπτιστή), η Σχολή του Φαγιούμ της Αιγύπτου, ο κώδικας Σκυλίτζη, η ζωή του Μ. Αλεξάνδρου και τα σκριπτόρια της Κάτω Ιταλίας, Βιθυνίας, Μονής Σινά, Καλαμπάκας. Η μικρογραφική τέχνη επηρέασε την ζωγραφική της Ιταλικής Αναγέννησης και του Μπαρόκ, αλλά και την Αρμενική, την Ρωσική, την Σελτζουκική και την Οθωμανική ζωγραφική και μικρογραφία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου